Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
sorsj skrev:Ja det är synd att V70 'stupar på målsnöret' som vinterbil. Klimatanläggningen är helt suverän, köregenskaperna är bra (väl avstämd ESP), bilen går tyst och skrammelfritt även när det är svallis och strälkastarna är också utmärkta. Mitt i detta kommer så de huvudlösa vindrutetorkar-, vindrutespolar- och vindrutedefrostersystemen. Vilken stjärnkonstruktör på Volvo är det som har kommit på att
(1) defrostern bara ska täcka något mer än halva vindrutebredden mitt på rutan,
(2) defrostern ska träffa rutan ca 8 cm över vindrutetorkarnas viloläge nere i 'diket' bakom motorhuven så att torkarna fryser in i en enda isklump efter ett tag och
(3) spolarmunstyckena inte ska orka lägga upp strålen mer än ca 10 cm upp på rutan?
Tydligen bara V70II och XC70II som har detta fatala misstag och man har rätt till detta på S60/V60/XC60, Lite avundsjuk blir man. Så irriterande när bilen är varm, rutan och torkarna isfria och så kommer det lite snö och man sänker farten vid en kö eller rödljus och snön som träffar rutan smälter på vindrutan rinnar ner i "iskällaren" och så kommer torkarna farande upp som två stenhårda isbatonger och smetar ut allt över hela rutan.

Men det finns hopp tydligen...
marcbe skrev:Kan nämna att S60/V60 (även t ex XC60) har luftkanaler från defrostern fram till vindruteparkeringen dit läckluft leds. S60/V60 har 5 st kanaler per torkare, dvs 10 st små utsläpp längs nederkant ruta. Ni som har en S60/V60 kan ju prova att köra igång maxdefrostern på en isad ruta så ser ni effekten av detta. Dock kan (pga ovan lagkrav) man inte köra för mycket defrosterluft dit (runt 10%).
av Cox
Fattar inte varför inte Volvo har en elframruta som Ford, den är suverän på vintern. Saknar den enormt....men annars funkar Volvon suveränt som vinterbil.
Användarvisningsbild
av FWH
Cox skrev:Fattar inte varför inte Volvo har en elframruta som Ford, den är suverän på vintern. Saknar den enormt....men annars funkar Volvon suveränt som vinterbil.
Det är ett Ford patent, men under Ford tiden had man kunna tänka sig att de skulle ha haft det.
av Cox
FWH skrev:
Cox skrev:Fattar inte varför inte Volvo har en elframruta som Ford, den är suverän på vintern. Saknar den enormt....men annars funkar Volvon suveränt som vinterbil.
Det är ett Ford patent, men under Ford tiden had man kunna tänka sig att de skulle ha haft det.
Ja verkligen fattar inte varför Volvo inte snodde med detta till sina bilar. det funkar ju suveränt aldrig is på rutan när det toksnörar eller vid kraftig snörök. Man får hoppas det kommer i framtida bilar hos Volvo.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Vi har den på vår andrabil, Fiesta MY09. det är grymt men kostar skjortan den dagen man behöver byta ruta. Dessutom har vi lagat ett stenskott i vår ruta = en rand på rutan som inte tinar = retsamt.

Men på det hela taget en riktigt bra lösning och även om den kostar så skulle jag ta den direkt nästa gång det skulle bli rutbyte.

Ett annat problem med dagens bilar är att de har mycket effektivare förbränning och därmed alstrar mindre spillvärme. Detta har ju alltid gält dieslar men nu finns det flera snåla bensinmotorer som kräver extravärmare för att orka med att driva kupévärmen.

Nu är min 2,5FT inget under av varken liten/snål eller effektiv motor men jag reagerar ändå på att den tar rejält lång tid för att bli varm. Det går ganska snabbt upp till 30-40 grader men det kan ta 30 minuter vid vanlig körning innan den når 90 grader nu på vintern.

Även om jag tjuvstartar med motorvärmaren så startar den på ca 30 grader men det tar ändå lång tid innan den når normal arbetstemperatur. Med tanke på att vi bilister i sverige kör ca 6 km per tur i snitt så lär det inte vara många bilar som blir varmkörda i vinter.......

Kommer ihåg 240:n där du kunde grilla korv framför spjällen, även där bak;)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Racetwin2 skrev:
Cox skrev:Men Kommer ihåg 240:n där du kunde grilla korv framför spjällen, även där bak;)
Ja, va underbart det var när man kom i -25, startade bilen, gick ett varv för att skrapa rutor, och när man se klev in i bilen så kom det varmluft, å då snackar vi inte +25 grader, utan VAAAARRRM luft! :D
Användarvisningsbild
av Variosboy
Amli skrev:Om bilen startade, ja ;-//
Hade en 245:a av 1980 års modell, alltså B21A med förgasare, och den startade alltid! Kylan var aldrig det minste bekymmer!
Har inte ägt någon mer bil som varit så lättstartad.
av perhall
supersonic skrev:Oj, enda fördelen med min Volvo över BMW får jag säga är att Volvon har AWD, sjuk skillnad.

BMW har lika bra värme, mindre skrammel, mycket tystare, bättre halvljus men sämre heljus och sämre backspeglar då perhall :)
Oj, vad har du för BMW som går mycket tystare än V70II på vinterväg...

/PH
av perhall
sorsj skrev:Ja det är synd att V70 'stupar på målsnöret' som vinterbil. Klimatanläggningen är helt suverän, köregenskaperna är bra (väl avstämd ESP), bilen går tyst och skrammelfritt även när det är svallis och strälkastarna är också utmärkta. Mitt i detta kommer så de huvudlösa vindrutetorkar-, vindrutespolar- och vindrutedefrostersystemen. Vilken stjärnkonstruktör på Volvo är det som har kommit på att
(1) defrostern bara ska täcka något mer än halva vindrutebredden mitt på rutan,
(2) defrostern ska träffa rutan ca 8 cm över vindrutetorkarnas viloläge nere i 'diket' bakom motorhuven så att torkarna fryser in i en enda isklump efter ett tag och
(3) spolarmunstyckena inte ska orka lägga upp strålen mer än ca 10 cm upp på rutan?
Bra analys... fr a 1 o 2 stör mig. 3 har jag inte så mycket problem med/PH

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]