Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berra84
någon som vet varför varvtalet svajjar närjag är ute och kör och trycker ner kopplingen? den har dött ett par gånger.. och det lätt som den gick på 3 cylinderar idag när jag kört typ 30min. men sen när jag skulle åka iväg ett par timmar senare gick den på alla 4 igen. ska byta tändstifen tänkte jag. nåt annat som kan va fel??
av berra84
nu när jag har bytt tändstift så såg jag att en kabel som nästan var av bränd, såg ut att gå till en givare som satt vid kamremmen. kamaxelpositionsgivare kanske??? nån som vet nåt om denna?? kan den göra så varvtalet svajar? sen låter det lite som kjedje rassel lite då och då, fast det finns ju ingen kjedja. vad kan det vara? jag har inte testat så mycket sen jag bytte tändstift
av berra84
kire1111 skrev:"sen låter det lite som kjedje rassel lite då och då, fast det finns ju ingen kjedja"

Detta ljud eller?

japp precis så låter det..då är det nog den kabeln till vvt:n då..får se om det går att skarva ihop den på nåt sätt..
av kire1111
Låter inte bättre än att det är VVT enheten/kabbeln som spökar, förklarar ju den svajiga tomgången. Hoppas det fixar sig med bilen
av berra84
kire1111 skrev:Låter inte bättre än att det är VVT enheten/kabbeln som spökar, förklarar ju den svajiga tomgången. Hoppas det fixar sig med bilen
blev inte bättre av att skarva ihop kabeln :( trodde först att det blev bra för det lät ok när jag starta upp den men jag hade bara glömt att sätta i kontakten :D då tändes motorlampan istället ??:-/ kommer den slockna tro? den lyste ju inte när kontakten satt i..säger besiktningen nåt om motorlampen är tänd??? blir det nåt fel som besiktningen säger något om när vvt:n är kass? kan vvt:n gått sönder när kabeln bränts av? låter väl osannolikt eller??? kan man mäta upp den på nåt sätt??
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ta av minuspolen på batteriet i nån minut så kommer troligen lampan att slockna, om den kommer tillbaka sedan så får du nog åka till Volvo och kolla felkoder.

Mvh GK
av berra84
gnestakalle skrev:Ta av minuspolen på batteriet i nån minut så kommer troligen lampan att slockna, om den kommer tillbaka sedan så får du nog åka till Volvo och kolla felkoder.

Mvh GK
den slocknade av sig själv :D
av berra84
varför svajjar bara tomgången när tempen kommit upp..det kan inte bara vara tempgivaren då? om det är vvt eheten som gör att den svajjar/dör, varaför gör den det bara när motorn är varm??????

@fjohan82 , Är man på glatt humör[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp […]

Räknat ut att bilden under semestern har rul[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]