- mån 27 dec 2010, 21:22
Tycker väl också att det är så att belastningen är som högst vid tillslaget. Ju kraftigare relä desto mindre påfrestning på kontakterna i det.
Moderator: Moderatorer
vetten skrev:Tack för det *pettson* då känns det ok för mej att dubbla reläerna för att vara på den säkra sidan. Det var väl ungefär så mina tankar gick när jag frågade eftersom jag tidigare i mitt liv "Bränt" några reläer så att extraljusen helt plötsligt varit på fast jag stängt av dom ??:-/Har gjort det tidigare i mitt liv med innan jag lärde mej annat. Det resulterade i att 6x100W (2 pencilbeam 180 samt 4 flod 180) hamnade i nosen på en långtradare. Han tackade mej genom att slå på allt han hade också, han hade mer... ;-// Jag tvärnitade och svängde åt sidan lite så lyset riktades utåt diket. Han stannade vid mej och förstod problemet och bad om ursäkt om jag blev blind.. Slutade med att jag fick koppla loss matningen i vägkanten helt enkelt.
isak skrev:den släckdioden började komma på 70 talets skogsmaskiner, där det blev enorma transienter eftersom de ofta försörjde en stor magnetventil! (de var i många fall föregångare) och som du säger Petsson för att skydda styrdon men 15 A dioder användes inte? i dagens fabriksmonterade reläer sitter en liten möjligen 1 A parallell med spolen. kanske inte förstått dig rätt?Du förstod inte rätt
Isak
Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]
Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]