Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej: Jag har en 945 ltt 96 (turbo) som det försvinner vatten i på 3 mil får man ofta fylla på en halv liter till en liter eller mera ibland, har kollat stiften men ser likadana ut, har tagit kompprov på den när den är kall och även när den är varm, när den är kall så får man knapt upp kompen till 5kg på 3 cylindern och fjäde ligger på 11kg och 1 an och 2 an ligger på 8-8,5kg. När den är varm ligger kompen på 11,5-12kg på alla cylindrana. körde även bilen varm och tog bort locket till expationskärlet och varvade upp bilen på tomgång till 4-5000 varv och då efter en stund började det bubbla ur kärlet från den undre slangen kom bubblorna och det ökade längre man höll på verkade som, ska det göra så? det blir inget extra tryck i behållaren när man har kört med bilen.
Det verkar nog som det kan vara toppackningen. Har du kollat på stickan hur oljan ser ut, finns där någon gråvit sörja?
Ryker der vitt ur avgasröret?

Mvh GK
[quote="gnestakalle"]Det verkar nog som det kan vara toppackningen. Har du kollat på stickan hur oljan ser ut, finns där någon gråvit sörja?
Ryker der vitt ur avgasröret

Det finns inget vatten i oljan. Och den verkar inte ryka något speciellt vitt tycker jag, nu den här årstiden ryker dom en del ändå.
Du får kolla alla slangar samt vid värmepaket( se om det läckt, brukar synas under mattan fram) och kylvattenpump. Kolla även kylaren, oftan kan man inte se något uppenbart läckande från kylaren eftersom vattnet dunstar fort där men man brukar kunna se gråvita spår där det finns läckor. Har du förresten Automat, i så fall kanske det kan vara så att en del av kylaren kyler växellådsoljan och då kan en läcka finnas mellan de 2 delarna. Du kan då kolla växellådsoljan för att sen hur den ser ut.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Du får kolla alla slangar samt vid värmepaket( se om det läckt, brukar synas under mattan fram) och kylvattenpump. Kolla även kylaren, oftan kan man inte se något uppenbart läckande från kylaren eftersom vattnet dunstar fort där men man brukar kunna se gråvita spår där det finns läckor. Har du förresten Automat, i så fall kanske det kan vara så att en del av kylaren kyler växellådsoljan och då kan en läcka finnas mellan de 2 delarna. Du kan då kolla växellådsoljan för att sen hur den ser ut.

Mvh GK
Jag har kollat alla dom sakerna inget symtom på att det läcker någonstans, det är manuell.
Har du tagit loss slang mellan kylare och motor och kontrollerat att den inte har torrsprickor när man böjer den? Jag hade ett läckage som jag inte hittade förrens jag skulle byta termostat och tog loss slangen varpå det visade sig att slangen hade en liten tunn spricka på undersidan som inte syntes förens man tog bort slangklämman och drog av den från anslutningarna. Dessutom var det en skada på kylarens tapp som man trär slangen på(vilket dock gick att leva med genom att dra på slangen lite mer och vara försiktig vid åtskruvandet...
Cicaro skrev:Har du tagit loss slang mellan kylare och motor och kontrollerat att den inte har torrsprickor när man böjer den? Jag hade ett läckage som jag inte hittade förrens jag skulle byta termostat och tog loss slangen varpå det visade sig att slangen hade en liten tunn spricka på undersidan som inte syntes förens man tog bort slangklämman och drog av den från anslutningarna. Dessutom var det en skada på kylarens tapp som man trär slangen på(vilket dock gick att leva med genom att dra på slangen lite mer och vara försiktig vid åtskruvandet...

Har kollat alla slangar men hittar ingen läcka.
Om du har tillgång tilltryckluft så kan du provtrycka kylsystemet via den lilla slangen på vänster sida på kylaren, manometer finns att köpa på biltema,tryck upp den till strax under 1.5 bar sen ser du om trycket faller och eventuellt lär du se vart det läcker! hittar du inget då heller så är det nog toppackningen!

Hoppas de hjälper

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]