Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kimpaaaaaa
Tjenare!

*Jag undrar hur man ska dra kabel från OD för att kunna lägga i OD-växeln, är det bara att dra kabel från solenoiden och direkt till en vanlig knapp eller hur gör man?

*Sen undrar jag vad dom två kontakterna som sitter uppe på växellådan är till för något?

* Är det oljegivaren som sitter på avgas-sidan ? , och vars sitter vattentempgivaren på en b230a ?

Mvh // Kim
av rd350
Kontakten på lådan ger signal om att fyrans växel är i , detta för att odn bara ska gå i fyran. Ska också sitta ett relä, även om det skulle funka som du skrev med knapp. Skaffa ett kopplingsschema så ser du.
Tempgivare sitter på vänster sida på toppen, en till instrumentet (längst fram) och en till insprutet ( ca vid treans cylinder) oljetrycksgivaren sitter på blocket,höger sida.
Användarvisningsbild
av päpplet
ena kontakten på lådan är till ODn och den andra är till för att tända backljuset

Eftersom han har en B230A så borde han bara ha en tempgivare då det är en förgasarmotor :wink: Oljetryckskontakten sitter på avgassidan det är helt riktigt
av rd350
päpplet skrev:ena kontakten på lådan är till ODn och den andra är till för att tända backljuset

Eftersom han har en B230A så borde han bara ha en tempgivare då det är en förgasarmotor :wink: Oljetryckskontakten sitter på avgassidan det är helt riktigt
Sorry! läste inte ordentligt, helt riktigt.
*Kontakten med två pinnar, som sitter mitt på lådan är den till Backljuset ?

*Den som sitter längre fram på lådan, den med en pinne, är den till för att man inte ska kunna lägga i OD:n före man har lagt i fyrans växel ?

*Ska det ligga ström på hela tiden när man trycker in OD växeln, eller ska den bara ha ström en kort stund så OD:n läggs i ? Har en 142 som jag bytt motor och växellåda i, därför jag undrar.

// Mvh Kim
Ringde till Volvo och frågade hur det var, och fick svar på alla mina frågor.

Kontakten med ett stift ska gå till solenoiden på OD:n och där ifrån till en knapp, och till ström.

Kontakten med två stift ska de gå ström till ena pinnen och från den andra pinnen till backljuset.

Tänkte om någon annan undrade.

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]