Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hemulen skrev:Mäter du spänning mellan pin 13 och 5 på insprutningsboxen med tändningen på ska du ha 3volt vid 0 grader 2volt vid 20plus 0,3volt vid 100grader.Vid minus 20 ca 4,3volt,minus 10 ca 4volt. Får du inget utslag alls när du mäter så är nog boxen kass. :???:
jo det har vart min tanke... Därför har jag två boxar att prova med, och ingen fungerar... :(
Om du tar av kontakten till spjällägesgivaren, vänder den mot dig så du har "spärren" uppåt, byglar ettan och tvåan i kontaktstycket, klämmer ihop slangen till tomgångsmotorn, startar bilen, nu ska du ha en tomgång på ca 530 varv i minuten. Har du inte det är spjället feljusterat.
Lason skrev:
Hemulen skrev:Mäter du spänning mellan pin 13 och 5 på insprutningsboxen med tändningen på ska du ha 3volt vid 0 grader 2volt vid 20plus 0,3volt vid 100grader.Vid minus 20 ca 4,3volt,minus 10 ca 4volt. Får du inget utslag alls när du mäter så är nog boxen kass. :???:
jo det har vart min tanke... Därför har jag två boxar att prova med, och ingen fungerar... :(
Nu har du Ohm-mätt kabeln till tempgivaren men du vet inte om det är någon signal eller liv från boxen,därför ska man ska mäta spänningen. Några värden till: Vid 40 plus ca 1,5volt,vid plus 60 0,9volt. :???:
Hemulen skrev:
Lason skrev:
Nu har du Ohm-mätt kabeln till tempgivaren men du vet inte om det är någon signal eller liv från boxen,därför ska man ska mäta spänningen. Några värden till: Vid 40 plus ca 1,5volt,vid plus 60 0,9volt. :???:
Okej. Ska fixa det. Besiktningen är vid 17.40 så har hela dan på mig.

Det SKA gå!
Nu har jag börjat om allt från början för att inte blanda ihop nått.

Mätt med tändning på mellan pin 5 och 13 på LH, resultat: 4,4v vid minus 17 grader.

Mätt resistansen mellan pin 13 på LH och jord (karrossen) - Ingen kontakt.
Pin 2 på EZK till kaross - ingen kontakt.
Alltså förmodat kabelbrått mellan tempgivare och bägge styrenheterna.

För att ö.h.t kunna starta bilen måste LMM och tomgångsmotor också kopplas ur.
LMM är hel. Likadant beteende med två olika.
tomgångsmotorn vet jag inte men den har fungerat förut.
Själlets justering har jag inte kunnat kolla ännu, men varför skulle det vara feljusterat när det inte varit det förut?

Fick jag gå in en stund och värma mig... Lite väl svalt att ligga ute och meka i minus 17 ;)
Då har du väl "huvudfelet" på tempgivare/ kabel. Koppla av styrenheter och givare, koppla en 10-21w lampa i änden i motorrummet, koppla på spänning så ser du om kabeln är frisk under belastning. Beträffande spjället så är det väldans vanligt att det är igensotat och/ eller feljusterat, men har du ingen kontakt med tempgivare så är det nog där du ska söka. Lycka till med besiktningen.
rd350 skrev:Då har du väl "huvudfelet" på tempgivare/ kabel. Koppla av styrenheter och givare, koppla en 10-21w lampa i änden i motorrummet, koppla på spänning så ser du om kabeln är frisk under belastning. Beträffande spjället så är det väldans vanligt att det är igensotat och/ eller feljusterat, men har du ingen kontakt med tempgivare så är det nog där du ska söka. Lycka till med besiktningen.
Det visade sig att min snålhet i att köpa en givare av fabrikat "Intermotor" va korkad, då den inte jordas i huset trots att den enl. levrantrörens hemsida är ersättning motsvarande original.

Slutade med att jag åkte in till Volvo och köpte givare där, den va minsann jordad genom huset, och se på maken, då funkade det genom kablarna inifrån bilen med, och nu har den gått 2 mil utan att lampan tänts. Den går visseligen lite ojämt på tomgång än, men det får jag ta sen, eller om den inte går igenom besiktningen.

Får hoppas det fungerar nu. Men varning alltså för delar märkta "Intermotor", det är BOSCH som ska vara.

Tack för hjälpen :)
rd350 skrev:Bra att det fixade sig! Pirat är vad det är!
Precis.
Nu blir det endast originaldelar på mina Volvo i forstättningen. Iaf till motorstyrningen.

Bes. resultetet slutade med 4 tvåor BTW...

1: spindelled fram vänster, glapp
2: HC-halt tomgång, för hög
3: Dragram kulkoppling, rostskadad
4: Lamda-värde förhöjd tomgång, felaktigt

Avgasvärderna fixar sig troligen med lite nya tänddelar, dom är nog slut nu.
CO och CO 2500 va dock bra, 0,0 på bägge :)

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]