Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada, och god fortsättning!

Har till min stora fasa upptäckt att min xc70-04 inte drar ett skit på bakhjulen!

Det är en XC70-04 med 13800 mil på mätaren! Automat!

När jag parkerar i en lagom brant snötäckt backe och trycker på lite så spinner det på framhjulen som tusan, men det rycker inte ens i bakhjulen och jag tar mig inte en cm. Dock blir det två spår fram, jag antar att det är anti spinn/sladd systemet som jobbar.

Har kollat säkringen till AWD men den var tyvärr hel.

Har inga oljud eller liknande.

Är det nån kunnig som har några spontana tankar om vad som kan ha hänt? Jag spånar hejvilt på allt som har hänt sen förra vintern då allt ska ha fungerat. Service med mjukvaruuppdatering och bilprovning med bromstest i rullarna är det jag kommer på, kan sånt påverka?

Tacksam för alla tips, blir felsökning på volvo så snabbt som möjligt!

Kan kanske vara min dyraste julklapp nånsin :-O)

God fortsättning!
Ja god jul :cry:

Min XC90 2004 med 15200mil gav upp i onsdags......jag har iofs ett missljud fram vilket kommer från vinkelväxeln, har inte konstaterat om det är vinkelväxeln eller hylsan fram som lämnat in. Men jag har tid på Mechanum nu i början på nästa vecka och om det är worst case så är det vinkelväxeln fram som lämnat in. Har fått ett pris på ny vinkelväxel, ny hylsa och komplett arbete på 15.000kr. Så det är jag beredd på...puh! Älskar man bara inte oförberedda utgifter??!!

Men sen å andra sidan...vad är alternativet? Ska jag slänga in en XC90 med all utr. i skrotpressen för att något gått sönder i drivlinan? Tror inte det, jag gillar bilen skarpt i många hänseende så då får den kosta lite.
henrikjohansson82 skrev:Hej!

Ska både fram och bakhjul snurra när man har bilen på lyften?
Kan man se hylsan lätt underifrån, nån som har nån bild på hylsan?

Mvh Henrik
jo de ska dom hylsan ser du inte sitter mellan låda och vinkelväxel men i 99% av fallen så har dylsan rensat splinsen på ingående axel i vinkelväxlen så du får nog tyvärr räkna med byte hylsa och vinkelväxel
Hej!

Nu har jag just haft upp bilen på lyften och kardanaxel och bakhjulen står still!

Måste man alltså släppa ner vinkelväxeln för att kunna se hylsan? Finns det nån som har en bild eller sprängskiss på detta?

Då vet man i alla fall att det är i hylsa/v-växels som problemet sitter.

Då kan man boka upp 15 lakan till nästa månad då :(

//Henrik
Jag säger nu att jag är djävligt glad att jag inte köpte en 4-hjulsdriven Volvo, som jag var nära att göra, det verkar inte göra annat än rackla.
inkognito skrev:Jag säger nu att jag är djävligt glad att jag inte köpte en 4-hjulsdriven Volvo, som jag var nära att göra, det verkar inte göra annat än rackla.
Jag har sagt det förut och står fortfarande fast vi det, Aldrig att jag köper en Volvo AWD vilket jag en gång i tiden funderade på att göra ända tills jag fick veta vilket skräp det är.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]