NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WSAB
Såg i senaste Teknikens Värld att dom testade Mazda 3 som begåvats med ny diesel från PSA.
Den "nya" dieseln är vad jag förstår samma motor som Volvos D2?

PSA verkar ha gjort motorn "omodernare" nu med bara 2 ventiler per cylinder och bara en kamaxel.
Den gamla motorn har väl 4 ventiler per cylinder och 2 kamaxlar?

Att den är omkonstruerad förklarades med att den inre friktionen minskar drastiskt med "bara" 2 ventiler och en kamaxel jämfört med 4 ventiler och 2 kamaxlar per cylinder.
Låter helt rimligt, MEN jag tycker jag sett nån tråd om att D2 drar mycket bränsle också?
En jobbarkompis har en D2 och han är inte riktigt nöjd, och ändå är han en som kör lugnt och försiktigt.
Har även jobbarkompis med en Drive utan start/stopp, och han är jättenöjd med förbrukningen.

Provade faktiskt en V50 D2 för nån vecka sen och jag tyckte också att den drog en hel del.
Visserligen kallstartades den och det var 10 gr. kallt, men jag fick 0.62 i medelförbrukning/mil efter en tur på kanske 1,5 mil mestadels landsväg.

Provade faktiskt en V60 D3 vid samma tillfälle (samma förutsättningar med kall bil, samma provsträcka), och jag körde faktiskt lite hårdare med den och den drog 0,64 i medelförbrukning/mil.

En fördel är väl att det inte än nån serviceintervall på partikelfiltret, som annars kostar nånstans mellan 0,5-1 kr/mil på den gamla modellen, så totalt blir nog kostnaden +-0 även om D2 drar lite mer, även om jag inte tror att ev. merförbrukning på D2 jämfört med den gamla kommer upp i dom pengarna?
av johan086
Jo det är sant, D2 har bara 2 ventiler per cylinder. Jag går själv i väntans tider, skall få min D2 under v.2, så det skall bli mycket intressant med förbrukningen. Om man läser runt lite på forumet så finns det mycket riktigt en tråd där D2´s förbrukning kritiseras.

Dock är det inte så att alla med "gamla" Drive-motorn är nöjda, en arbetskamrat till mig har tex en snittförbrukning med sin V50 på 0,75 nu på vintern. I hans fall handlar det om att han bara har en mil enkel väg till jobbet plus att han använder dieselvärmaren minst två gånger per dag. Det intressanta i det fallet är att hans färddator visar 0,46 l/mil. Det verkar som att dieselvärmaren drar ca 7 dl/timme, mera än vad tex. jag har trott sedan innan.

0,62 med kallstart och 10 minusgrader är nog inte ovanligt tyvärr. Förresten, var det färddatorns värde eller mätt vid pump? Om det var färddatorns var nog den verkliga förbrukningen minst 0.75 pga värmaren.

Jag är osäker vad som gäller med partikelfiltret, ingen på Volvo verkar riktigt veta. Hur som helst har det inte så stor betydelse för mig då jag ändå har serviceavtal. Å andra sidan har jag förstått att dom gamla rekommendationerna (Påfyllnad vid 6000 mil + byte vid 12000 mil) ofta kunde kringås utan negativ effekt på motorn.
av WSAB
Färddatorns värde var det, demo-bil som jag testade.
Servicekostnaden på 12000 mil på partikelfiltret ligger runt 7-9000 kr har jag förstått.
Om filtret byts vid 12000 så kostar väl det ca. 6000 kr?
Vad kostar additivet vid 6000 mil, 2-3000 kr kanske?

Är det kamrem eller kamkedja på D2?
Gamla Drive då, rem eller kedja?

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Bäst är att få upp låset. […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Original är det alltid halogen i helljusstr&a[…]

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]