Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

rd350 skrev:Ja det är dom som sitter uppe i "hörnen" i motorrummet, men de är nog mer än två beroende på årsmodell.
Okej. Det är dom enda kontakterna jag inte varit på än faktiskt. Får gå igenom dessa, vet att det är två i högra hörnet under förstärkningen, kanske är i vänstra med, det visar sig :)
Rengjort och smörjt kontakterna med 2-26 industrial och VBG's elektro olja. Provat med annan LMM, och vevaxelgivare på inrådan.

Resultat:

Inte ett skit. Bilen startade inte i alla fall.

Sen vart det dags för startgasen med urkopplade spridare, då stiften vart sura. Bilen startade.
Kopplade in spridarna och startade m.h.a startgas, och höll den på 3000 rpm en stund för att blåsa rent stiften. Släppte, och perfekt tomgång på stadiga 800 rpm, bra respons på gasen. Stängde av och startade igen, perfekt start.

Nu är det bara felkoden på tempgivaren kvar att ta itu med. 1-2-3 i LH gick att radera, men inte 2-2-4 i EZK, så jag har plockat ut säkring 1, 11 och 13 för att prova igen efter lunch.

Bseiktning i morgon... :shock:
Tydligen kan även bilar ha rampfeber :lol:

Tack för hjälpen så långt :) Nu får ni gärna skriva vad jag ska kolla om felkoden på den nya tempgivaren kommer tillbaka.
BTW: Farsan som kör VAG vart något avundsjuk på värmen, och att sidorutorna va rena från is efter 7 minuter på tomgång i -8 ;)
Nu ska det väl ända vara stopp på eländet :D . Om inte så har du ett kontaktstycke vid vänster fjäderbenstorn med två sladdar i,den ena röd svart till motorns temperaturgivare(kommer från tändboxens pin 2), den andra en brun ser ut att vara tändboxens jord(pin 20) som då fortsätter till insugningsgrenröret och jordar där. Bara att mäta om det finns några volt vid tempgivaren,om inte Ohm-mäta sladden med kontaktstycket lossat från tändboxen för att kolla så den är hel. 8)
Ja jag hoppades det skulle vara slut på eländet...

Nu är bilen likadan igen, lögn att få igång kall, men väl igång går den om man håller den runt 3000 rpm i nån minut först. Låter som den surar ner sig.

Då ligger tomgången på ca 800 rpm, men när jag körde så började den helt plötsligt att gå på 1500 rpm tomgång, något som försvann efter en omstart. Men blev fort likadant igen.

Känns ju som att tempgivaren spökar, men vafan liksom, nån måtta får det väll ändå vara på strulet? Går exakt likadant om den kopplas bort, vilket ytterligare talar för den.

Får gå ut och mäta igen. Ska man mäta från boxens kontakstycke, eller tror ni det går lika bra att mäta från kontaktstyckena i motorrummet?

På mitt kopplingschema ser det ut som att tempgivaren sitter som typ ett motstånd på en kabel som går mellan LH och EZK-styrdonen.

Så i princip som jag tolkar mitt schema så ska man kunna mäta mellan pin 13 på LH (Grå/vit) och pin 2 på EZK kontakten (röd/svart) för att kolla så kablaget till tempgivaren är riktigt, man ska då få resistansen i tempgivaren som värde på ohmmätaren...

Men kan den ställa till så mycket problem eller kan det vara nått mer? Nu är LMM riktig, tempgivaren ny, lamdan 5000 mil gammal, spjällkontakten funktionskontrollerad och OK, vevaxelgivaren ny, tändstiften nya, knackgivaren OK.. Vad mer finns det liksom :P
Du måste mäta tempgivaren inne i bilen, dela kontaktstycket vid boxen och ta bort de lila "skenorna" dessa täcker mätpunkterna, pilla aldrig i "ansiktet" på kontaktstycket. Mellan nr13 grå vit och jord ska du ha ca2280 ohm till 2720 ohm när motorn är + 20 grader vid -10 grader ska det vara ca 8260-10650 ohm. Vad du ska ha vid tändstyrboxen vet jag tyvärr ej. Tempgivaren har två inbyggda motstånd ett till bränsle och ett till tändning båda är jordade i givaren.
rd350 skrev:Tänkte på lambdan, är det original? Stora problem finns med pirat, de enda du kan lita på är Volvos eller eventuellt Bosch modellanpassade, kolla kablarna noga.
Lamdan är Bosch modellanpassade, alltså original.

Har mätt givaren + kablage nu, 848 ohm, motorn vart dock en 40-60 grader.
Motorn går jämt 1200 rpm tomgång och ändras inte ens om man kopplar bort tomgångsmotorn nu :???:

EDIT: Vad gör relät på expasionstanken för nått? Avstörningsrelä heter det rakt översatt från engelska (Radio Interference suppression relay)... Spridarna är kopplade över det, ska det se till att man inte hör spridartick i radion?
Senast redigerad av 1 Lason, redigerad totalt 0 gånger.
Mäter du spänning mellan pin 13 och 5 på insprutningsboxen med tändningen på ska du ha 3volt vid 0 grader 2volt vid 20plus 0,3volt vid 100grader.Vid minus 20 ca 4,3volt,minus 10 ca 4volt. Får du inget utslag alls när du mäter så är nog boxen kass. :???:

Jag tvättar extremt! sällan. Aldrig i ma[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]