Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
#480910
Hej jag fick en extraljusramp med fyra st. 65w lampor i julklapp. Nu ska den monteras och jag har lite funderingar om hur många ampere som behövs på reläet. Om jag fattat rätt så räknar man ut amper på detta vis W/V=A (4x65)/12= A, 260W/12V= 21,66666A, har jag räknat rätt så borde det räcka med ett relä på 30A ex.vis. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ovrigt/Rela/. Det står i monteringsbeskrivningen att jag ska använda en 25A säkring men inte vilken styrka på reläet. Är det kanske bättre att använda ett
dubbelrelä på 40A. På rampen så är kablaget draget till en kontakt där lamporna är kopplade två och två men på kopplingsschemat så ser det ut som om man bara ska ha ett relä. Eller är kanske detta en bättre lösning? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... extraljus/

Rätta mej om jag har fel. Sen vilken area bör jag använda på kabeln från batteriet?

Jag har för mej att jag sett ett kopplingsschema här på forumet nyligen men hittar det inte nu.

Lägger med en bild på medföljande schema:

Bild
av rd350
#480922
Du kan räkna ut allt med hjälp av ohms lag, finns även tabeller på kabellängder och grovlekar på dessa. Jag brukar sätta ett vanligt extraljusrelä till varje "ljus" har du fyra stråkastare kan du ta två dubbla. Ju längre kablar desto grövre. Se även till att få ordentlig jord så drar de betydligt mindre ström.
av Rådlös
#480933
Dina räkneövningar är rätt, vad jag kan se. Reläet måste motsvara (och överstiga) den samlade effekten på lamporna + lite spänningsfall i kablaget om det är risk för det. Delar du upp det på två reläer så är det dom aktuella förbrukarna (lamporna) som styr behovet där. Det gör inget om reläet är "överdimensionerat". Då har man bara mer tillgodo. Tänk på att med många extraljus så närmar man sig strömstyrkor som gäller för elsvetsning. Det krävs alltså reläkontakter som klarar det.

Här är en beräkningshjälp:
Bild

Och en till:

Bild

Skriv gärna ut dom här och häng upp dom på väggen i garaget, så har man dom tillgängliga när dom behövs.
av svedan
#480999
Hej
har du 65 W/lampa? Eller 55 W? Nå, du har säg 260 W. Korrekt med 22 A. Detta innebär ca 4 % spänningsfall med 4 mm2 kabel och 2 m lång. Innebär att relät bör matas med minst 4 mm2 men sedan kan du ha 1,5 mm2 / lampa från relät. 25 A relä duger, men lika enkelt att ha ett dubbelt dvs ut går du med 2 tåtar från vardera utgång till vardera strålkastare. Eller ett enkelt med 4 mm2 till en plint vid strålkastarna och bryggar på plats. Anledningen är, att om du har ett enkelrelä med 4 mm2 in, så ska du få 4 st 1,5 dvs 6 mm2 ut, och den kabelskon/fördelningen blir inte bra. Bättre med dubbla utgångar i sådant fall. Sno ihop tåtarna. Kläm och "täck" med lödtenn om du kan.
Större jord påverkar inte strömbehovet! Men jord ska vara av samma area, annars spänningsfall i alla fall. Jorden ärgar med tiden, så där börjar normalt "spänningsfallsbekymret". Lycka till
Användarvisningsbild
av vetten
#481022
svedan skrev:Hej
har du 65 W/lampa? Eller 55 W? Nå, du har säg 260 W. Korrekt med 22 A. Detta innebär ca 4 % spänningsfall med 4 mm2 kabel och 2 m lång. Innebär att relät bör matas med minst 4 mm2 men sedan kan du ha 1,5 mm2 / lampa från relät. 25 A relä duger, men lika enkelt att ha ett dubbelt dvs ut går du med 2 tåtar från vardera utgång till vardera strålkastare. Eller ett enkelt med 4 mm2 till en plint vid strålkastarna och bryggar på plats. Anledningen är, att om du har ett enkelrelä med 4 mm2 in, så ska du få 4 st 1,5 dvs 6 mm2 ut, och den kabelskon/fördelningen blir inte bra. Bättre med dubbla utgångar i sådant fall. Sno ihop tåtarna. Kläm och "täck" med lödtenn om du kan.
Större jord påverkar inte strömbehovet! Men jord ska vara av samma area, annars spänningsfall i alla fall. Jorden ärgar med tiden, så där börjar normalt "spänningsfallsbekymret". Lycka till
Tackar för svaren. Jo det är 4st 65W H9 lampor som ska ha ström.

Det jag skulle villa att du specar lite är vad du menar med "4 mm2" är det kabelarean? Vad betyder 4 respektive 2 i sammanhanget? ?:-/
av Rådlös
#481026
4 betyder 4 kvadratmillimeter, alltså tvärsnittsarean. Och kvadratmillimeter skrivs ju mm2. Egentligen skall tvåan vara lite mindre i textstorlek och sitta i överkant på textraden, men det blir enklare att skriva så här. Det går säkert om man letar fram den så kallade ASCII-kodtabellen. Men det kan vara lite omständigt.

4-kvadrat är lite speciell på det viset att det är så gott som numera bara bilindustrin som anväder det. Jag har jobbat med el och teleinstallationer i mer än 25 år, och där förekom inte 4-kvadrat längre. Detta styrks också av att klämtänger för kabelskor saknar klämläge för 4-kvadrat. Det är 1,5 röd. 2,5 blå. 6 gul. 4-kvadrat är i den mån det går att hitta, svart, men som sagt, att hitta en klämtång för 4-kvadrat är nog ännu svårare.

Om jag vore i den situationen att det krävdes den kabelarean så skulle jag gå upp till 6-kvadrat i stället. Där finns allt, kablar, kabelskor och klämtänger.
Och det är en sådan här tång som gäller. Inte dom billiga plåttängerna.
Bild

Den är till för just dom tre, röd, blå och gul. Kostar under 300 kr på Clasisjön, Biltema m.fl. Förvånansvärt billigt för ett riktigt och godkänt proffsverktyg.

Exempel på billig och förbjuden plåttång.

Bild

Jag kollade lite på på ASCII-tabellen, och hittade tecknen. Så här skall det skrivas: 4 mm² Detta får man om man håller nere den vänstra Alt-tangenten samtidigt som man skriver siffrorna 253 på det högra siffertangentbordet. Men man får inte blockera tangentbordet med Num Lock. Då fungerar det inte.
av Amarace
#481048
En sak som är viktig att tänka på är att även om lamporna drar runt 22A konstant kan startströmmen ligga väldigt mycket högre, vilket gör att kontaktytorna i relät svetsas lite varje gång du manövrerar det.
Därför bör man ha ett relä där märkeffekten ligger på drygt det dubbla mot för effekten förbrukaren har.

I ditt fall skulle jag ha valt två stycken 30A relän och driva två lampor med vardera relä.
Användarvisningsbild
av vetten
#481090
Ok nu fattar jag. Kom på att du menade kvadrat en stund efter att jag postat inlägget men då hade jag redan stängt av datorn. Det får bli 2st 30A reläer och 4mm² kabel om jag hittar, det lär väl inte bli på biltema allafall men idag så ska väl det gå att hitta en öppen elfirma, en stor proffstång har jag redan sen tidigare så det ska nog ordna sej.
Tackar för alla svar och som vanligt proffsiga och bra på denna sida.
Ha en bra fortsättning på detta år och naturligtvis en bra början på nästa också :-)-)
av CalleV70
#481139
Amarace skrev:En sak som är viktig att tänka på är att även om lamporna drar runt 22A konstant kan startströmmen ligga väldigt mycket högre, vilket gör att kontaktytorna i relät svetsas lite varje gång du manövrerar det........
Startström får man vid typ en elmotor (full effekt från start). Och då sjunker spänningen ett ögonblick. Strålkastare är långsamma i starten och har ingen startström. Spänningsfall får man av för liten area. Drar lamporna 22 A så duger 25 A relä ( eller dubbel som skrevs tidigare beroende på dina kablar). Boven är inte bara klen kabel utan flatstiften som kan ha liten anliggningsyta eller att man klämt kabeln dåligt. Men det är ju beskrivet ovan.
Sedan ökar spänningen lite när man startar, men har du spänningsfall, kan det visas av att lamporna lyser märkbart bättre när motorn går.
av Amarace
#481206
CalleV70 skrev:
Amarace skrev:En sak som är viktig att tänka på är att även om lamporna drar runt 22A konstant kan startströmmen ligga väldigt mycket högre, vilket gör att kontaktytorna i relät svetsas lite varje gång du manövrerar det........
Startström får man vid typ en elmotor (full effekt från start). Och då sjunker spänningen ett ögonblick. Strålkastare är långsamma i starten och har ingen startström. Spänningsfall får man av för liten area. Drar lamporna 22 A så duger 25 A relä ( eller dubbel som skrevs tidigare beroende på dina kablar). Boven är inte bara klen kabel utan flatstiften som kan ha liten anliggningsyta eller att man klämt kabeln dåligt. Men det är ju beskrivet ovan.
Sedan ökar spänningen lite när man startar, men har du spänningsfall, kan det visas av att lamporna lyser märkbart bättre när motorn går.
Märkligt, har varit med om väldigt många brända relän som legat nära maxbelastningen, vid byte till relä med högre strömstyrka så har det fungerat utmärkt.
Om man kopplar en amperemätare i serie på matningen ser man ofta hur visaren hoppar upp och sedan går ner till rätt strömstyrka, en "spik" alltså. Men det kanske är slumpen att det varit så på väldigt många bilar?
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]