Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoyamha
Hej på er alla :) Nu har jag blivit le nog, så det blir ett nytt batteri till min gammel diesel.

Har kollat runt lite nu och jag tänker inte nämna var ifrån jag tänker köpa batteriet för att jag vet att det är 1 av 10 som tycker om det stället :mrgreen:

Org i Volvo 245:a 1983s års mod med en d24 (volvo 6:a diesel) skall det vara ett 82amps batteri, är det dö viktigt att det är ett bilbatteri??

Eller fungerar ex ett 110amp fritidsbatteri ??? ?:-/

Mvh Volvoyamha
av Rådlös
Det är skillnad på startbatteri och så kallade fritidsbatteri.

Ett starbatteri skall kunna avge mycket ström på kort tid (kallstart). Därför har man gjort många tunna blyplattor som tillsammans har en stor yta, men dom tar snabbt slut på elektroner (Ampere) eftersom varje platta innehåller ett begränsat antal elektroner.

Fritidsbatteri eller förbrukningsbatterier som dom också kallas, är oftast tänkta för båtar och husvagnar där man vill kunna ha en läslampa, kanske en liten fläkt, en radio, en GPS o.s.v. Förbrukare som drar lite ström, men skall kunna stå på lång tid. Därför är dom blyplattorna få och tjocka. Dom innehåller många elektroner, men alla elektroner kan inte släppas lös samtidigt eftersom ytan på blyplattorna är mindre än i ett startbatteri. Har man plats och lite krävande långtidsförbrukare, kylskåp m.m. i en båt t.ex. så har man en stor batteribank. Kanske 4 st. 110 AH paralellkopplade. Det kanske räcker ett par dygn eller så. Men då måste man ha plats också. Ibland har man det i båtar. Samtidigt har man ett startbatteri för motorn av den typen jag beskrev här över. Men alla batterier måste laddas när man har tagit ström ur dom. Därför har man ofta på båtar 2 laddkretsar. Man kan styra vilken krets som skall laddas först eller mest. Det går mauellt eller elektroniskt. Det är valfritt.

Har du nu köpt ditt batteri så är situationen som den är. Använd ditt batteri tills det tar slut, men kom ihåg den här beskrivningen i framtiden: Det är skillnad på starbatterier och förbrukningsbatterier.

Det finns en tredje faktor också, men den kan jag inte utantill så här på rak arm, och det heter köldstartbatterier. Det finns t.o.m. en standardtypmärkning för detta. För att ett batteri skall kunna kallas Köldstartbatteri och få ett visst "värde" skall det ha extra många och tunna blyplattor. Om du googlar på batteritillverkarnas sidor får du säkert veta mer om köldstartbatterier.

Och glöm inte att laddningen av batteriet är mycket viktig. Har du en batteriladdare så är det absolut inte fel att kompletteringsladda under helger och liknande när bilen står still. Detta gäller ALLA batterier. Ett fulladdat batteri tål mer kyla än ett urladdat.

Ett tillägg: CCA heter köldstartsvärdet på batterier, och det skall alltså vara så högt som möjligt. Säger t.ex. Biltema att "Detta batteriet har 120 i CCA", så skall du kolla andra försäljningsställen och på ett motsvarande (så lika som möjligt) batteri om det har samma CCA-värde.
Läs mer här: http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... Bilbatteri
av volvoyamha
Tack rådlös!!! Har inte köpt batteriet var tänkt att det skulle bli två sådana batterier ett till min d24 och ett till farsan opel. Då äre alltså bättre att lägger ner lite extra pengar på ett vanligt batteri!

Mvh

Hej, Är det någon som vet måtten […]

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]