Det är skillnad på startbatteri och så kallade fritidsbatteri.
Ett starbatteri skall kunna avge mycket ström på kort tid (kallstart). Därför har man gjort många tunna blyplattor som tillsammans har en stor yta, men dom tar snabbt slut på elektroner (Ampere) eftersom varje platta innehåller ett begränsat antal elektroner.
Fritidsbatteri eller förbrukningsbatterier som dom också kallas, är oftast tänkta för båtar och husvagnar där man vill kunna ha en läslampa, kanske en liten fläkt, en radio, en GPS o.s.v. Förbrukare som drar lite ström, men skall kunna stå på lång tid. Därför är dom blyplattorna få och tjocka. Dom innehåller många elektroner, men alla elektroner kan inte släppas lös samtidigt eftersom ytan på blyplattorna är mindre än i ett startbatteri. Har man plats och lite krävande långtidsförbrukare, kylskåp m.m. i en båt t.ex. så har man en stor batteribank. Kanske 4 st. 110 AH paralellkopplade. Det kanske räcker ett par dygn eller så. Men då måste man ha plats också. Ibland har man det i båtar. Samtidigt har man ett startbatteri för motorn av den typen jag beskrev här över. Men alla batterier måste laddas när man har tagit ström ur dom. Därför har man ofta på båtar 2 laddkretsar. Man kan styra vilken krets som skall laddas först eller mest. Det går mauellt eller elektroniskt. Det är valfritt.
Har du nu köpt ditt batteri så är situationen som den är. Använd ditt batteri tills det tar slut, men kom ihåg den här beskrivningen i framtiden: Det är skillnad på starbatterier och förbrukningsbatterier.
Det finns en tredje faktor också, men den kan jag inte utantill så här på rak arm, och det heter köldstartbatterier. Det finns t.o.m. en standardtypmärkning för detta. För att ett batteri skall kunna kallas Köldstartbatteri och få ett visst "värde" skall det ha
extra många och tunna blyplattor. Om du googlar på batteritillverkarnas sidor får du säkert veta mer om köldstartbatterier.
Och glöm inte att laddningen av batteriet är mycket viktig. Har du en batteriladdare så är det absolut inte fel att kompletteringsladda under helger och liknande när bilen står still. Detta gäller
ALLA batterier. Ett fulladdat batteri tål mer kyla än ett urladdat.
Ett tillägg: CCA heter köldstartsvärdet på batterier, och det skall alltså vara så högt som möjligt. Säger t.ex. Biltema att "Detta batteriet har 120 i CCA", så skall du kolla andra försäljningsställen och på ett motsvarande (så lika som möjligt) batteri om det har samma CCA-värde.
Läs mer här:
http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... Bilbatteri