Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Wulfen skrev:
Vtox skrev:Okej tack för svaret! Men när du gjorde det, var du tvungen att byta kylarvatten och sånt då, eller bytte du bara rätt av utan andra krusiduller? :roll:
nej bara ta bort och montera dit den nya , men problemt kom tbx för mig idag, 27 minus starta bilen så trycker slangen ihop sig , så nu åker den in på verksta så får de kolla på den.
Det är förmodligen kondesvatten i den undre intecoolerslangen som frusit. Varm luft bär mer vatten än kall så när luften kyls av i intercoolern fälls det ut vatten. Detta vatten rinner ner i kylaren och fruser till is längst ner i nedre slangen. Om du hissar bilen kan du se slangen den sitter med ett vanligt slangklammer. Lätta på klammern och dra lös slangen så kommer du hitta en iskorv där inne som du kan klämma ut. Hela proceduren är klar på 10 minuter.

För att få igång bilen när den väl har frusit:
Placera kupevärmaren under bilen och låt den varma luften strömma upp mot slangen. Direkt under slangen ligger ett plastlock som man kan luta värmaren mot. Redan efter en 15 minuter brukar det gå att starta bilen. Sedan kör man till närmsta gör det själv hall och hissar bilen.

För att slippa problemet i framtiden:
Bygg igen hela kylaren med kartong. klipp till en stor bit som du placerar framför kylaren på så sätt kommer den vanliga kylaren som sitter bakom intercoolern att värma intercoolern så den kommer upp i arbetstemperatur. Problemet är att intercoolern är dimensionerad för att klara av att kyla laddluften när man pressar bilen i Death valley där det är +45 grader. Vid -30 i mörka sverige kyler den av luften för mycket helt enkelt.

Den styvare slang som du monterat avhjälper bara problemet delvis. Dvs den fungerar om den undre slangen bara är delvis tilltäppt av is. Blir det för mycket is eller kanske helt igentäppt så kommer det inte att fungera.
Oavsett om intercoolern kyler för mycket eller för lite är väl huvudproblemet att det bildas fukt/vatten som fryser. Så bästa lösningen mot detta borde väl vara att på något vis dränera slangen så vattnet inte har en chans att fastna och frysa. Man tycker ju att en Volvo borde vara tillverkad för att klara det nordiska klimatet utan dessa problem, och samtidigt hade inte jag detta problemet förra vintern vilket också gör mig lite fundersam. Varför fryser IC'n i år, men inte förra året då det också fanns dagar med extrem kyla.

Finns det ingen inbyggd dränering från början som på något vis blir igensatt eller liknande?
Ja det absolut bästa vore ju att dränera slangen. Frågan är ju bara hur man gör det på lämpligt sätt?
På 850 tex så har man dränering på själva kylaren men eftersom vi har slangen som lägsta punkt i systemet så måste man ju dränera den. Det blir svårt hur man ska fästa tex en backventil i gummislangen men det finns säkert något smart tips?

Min bil frös aldrig förr om åren heller. Jag vet inte om det beror på att det var mildare väder då eller vad som kan vara skillnaden. Nu funkar det iallafall när jag har satt en kartong framför kylaren. Nu sist hade vi -25 i flera dagar och det funkade hur bra som helst.
Senast redigerad av 1 unox, redigerad totalt 0 gånger.
vetten skrev:Har svårt att se hur man skulle kunna dränera en slang som är trycksatt hela tiden, om den hade en dränering skulle ju laddtrycket försvinna samma väg ?:-/
Man använder en fjäderbelastad backventil. Luften får pysa ut lite lämpligt bara så vattnet åker ut men inte såpass mycket att man tappar laddtrycket
unox skrev:
vetten skrev:Har svårt att se hur man skulle kunna dränera en slang som är trycksatt hela tiden, om den hade en dränering skulle ju laddtrycket försvinna samma väg ?:-/
Man använder en fjäderbelastad backventil. Luften får pysa ut lite lämpligt bara så vattnet åker ut men inte såpass mycket att man tappar laddtrycket
En ventil som garanterat kommer att gegga igen av diverse skit och tom. kunna frysa fast i öppet läge, nej tror knappast att det skulle funka. Tror dessutom att flera skulle montera bort den pga. diverse fel och tryckförluster som den skulle orsaka vid ex.vis. laddtryckshöjning vid trimning.
En sån lösning skulle nog kunna gå att lösa om man lägger lite tid och funderingar på det! Själv har jag nog ingen större lust med det på en bil som gått 27300 mil och inte är värd speciellt mycket i dagsläget... Så jag anammar nog kartongtipset just nu under de värsta vinterdagarna :) Hade tanken på det redan igår, men tänkte höra här på forumet först om det fanns bättre "riktiga" lösningar så att säga...

Nu har jag en helt annan fråga som jag i alla fall prövar i denna tråd: Vilka symtom ger en trasig spjällägesgivare? Börjar tro att min kan packat ihop då motorn dels har en tendens att hacka/gå ojämnt IBLAND och dels så stryps motorn fullständigt vid maximal fullgas ÄVEN när det inte är en ispropp. Det räcker med att jag släpper lite lite på gasen så återgår motorn till full acceleration, men fortsätter jag däremot med fullgas dör motorn ut fullständigt ner till 1,500 varv ungefär.
Lite update med bilen!

Körde in den i verkstan imorse och lät den tina fullständigt under dagen igen, och på eftermiddagen hissade jag fronten och lossade undre slangen till IC'n. Plask sa det mot golvet och en sörja av olja/vatten rann ut :-O) Kollegan som var med mig reagerade på det (En van kille som meckar mycket turbo själv) och tyckte det såg väldigt skumt ut. Vi ringde en fd. volvo meck som bekräftade att detta problem var tydligen vanligt hos x40 och inget att oroa sig för :roll:

Även jag var skeptisk mot att den där sörjan kan vara så nyttig att svepa runt i hela insugssystemet, kleta in givare osv.

Hur som hellst, har jag uppenbarligen haft isproppar med tanke på mängden som rann ut. Så det problemet lär vara ur världen, men problemet med ryckig/orolig gång kvarstår. Såg en minimal spricka på ena tändspolen, vet inte om detta kan orsaka sporadiska ryckningar vid körning? Annars återstår väl bara en utläsning av felkoder hos Volvo för hutlösa pengar :-(O) Någon som har tips på "vanliga" fel på detta problem?
[quote="metalHJ"]Lite update med bilen!

Körde in den i verkstan imorse och lät den tina fullständigt under dagen igen, och på eftermiddagen hissade jag fronten och lossade undre slangen till IC'n. Plask sa det mot golvet och en sörja av olja/vatten rann ut :-O) Kollegan som var med mig reagerade på det (En van kille som meckar mycket turbo själv) och tyckte det såg väldigt skumt ut. Vi ringde en fd. volvo meck som bekräftade att detta problem var tydligen vanligt hos x40 och inget att oroa sig för :roll:

Även jag var skeptisk mot att den där sörjan kan vara så nyttig att svepa runt i hela insugssystemet, kleta in givare osv.

Har du haft nått problem efter du lossa ic slangen?, Får bara mer o mer problem med min, först varvstoppet , sen så när bilen blir varm och man trycker ner kopplingen så går tomgången ner till mellan 0-200 varv, sen så hänger sig gasen fortfarande,
Wulfen, nej jag har inte haft problem med isproppar sen jag tömde systemet i alla fall. Däremot har jag åkt omkring med en trasig spjällägesgivare som fått bilen att gå fullständigt tokdåligt... Hade bilen inne på Volvo idag där dom konstaterade att den givaren var boven till alla motorproblem, förutom isproppen som var tidigare. Denna givare samarbetar även med DSA systemet, vilket förklarar varför mitt DSA system satts ur funktion.

Beställde hem en ny givare idag på mekonomen för 499:-, Volvo skulle ha 3000:- för en ny givare samt byte. Jag vet av erfarenhet att det är ett väldigt enkelt ingrepp så jag hade ingen lust att bjuda på 2500:-

Så med all förhoppning är problemet borta imorgon när jag får pilla dit den nya givaren!

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]