Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Min bil har nu någon gång då och då börjat varna för "motorsyst. service erfodras", och den gula triangeln lyser.
De aktiva felkoder som hittades vid avläsning var:
- ECM -F135. Luftmassemätare - för låg signal.
- TCM-0A31. Kommunikation styrenhet. Signal från styrenhet motor (ECM) saknas.

Felkoderna raderades med VIDA och jag körde vidare för att se om de återkom.
Men efter ca 8 mils körning tändes lampan igen.

Efter att ha sökt i forumet så förstår jag att felet beror på osannorlika signalvärden från tempgivaren på intercoolern eller dålig LMM, och sker oftast vid kall väderlek.
(Här har det varit runt -25 till -35 grader de senaste veckorna..)
Jag har inte känt någon förändring i motorgång eller prestanda under tiden bilen varnar.

Mina funderingar är:
-Kan det vara någon fara att köra vidare med dessa sporadiska varningar i förhoppning att den
slutar varna och slutar lägga felkoder vid mildare väder, då sensorerna inte behöver jobba för att nå ett "extremvärde"?

- Skickar sensorn ut en kort felaktig signal för t.ex. 1 sekund som bilen direkt reagerar på och ger felkod, för att senare ge normala värden igen? Eller brukar det vara så att sensorn i och med felkod ger felaktiga värden hela tiden?

- Om nu min LMM eller tempgivare är dålig, vad ger det normalt för följder? Ökad förbrukning? Mindre effekt?

- Sist men inte minst, vad brukar en ny LMM och en temperatursensor kosta?

(V70N 2,4d aut -08)

Några råd, please? :)
har haft nåt liknande på min började i somras med samma felmeddelanden, min gick ned på nödprog. tändning av-på så blev den bra. böt bränslefilter för 3 veckor sedan, bra sedan dess.

misstänker raps inblandningen ställer till de här problemen genom att den är hygroskopisk! har bekanta som har problem med traktorer med common raiel system. det är filmjölksliknande i filtren när de byts? en av dem har virat in sina filter med isolering så har det blivit något bättre. oljebolagen smyghöjer RME % en av rena vinstskäl då det är lågbeskattat! de har även #frostbildning# på insidan av sina tanklock? kan vara värt att titta på.
Isak
Bränslefiltret är bytt för 200 mil sedan i samband med service.
Jag har som sagt inte känt av någon förändring i motorkaraktär, så bränslet är nog inte boven.

Isak. "Filmjölken" du talar om är mest troligt algbildning. Beror just på RME-inblandningen. Dessa bakterier frodas i skiktet mellan bränslet och ev. vatten i bränslet. Till slut så kommer alger till filtret och täpper till det. Ser ofta ut som en mjölkig gele´eller en rejäl snorloska.

I mitt fall är det med säkerhet LMM eller tempsensorn som spökar.
Jag tankar alltid diesel med tillsatt biostat (algdödare) och byter bränslefilter ofta.
algbildning känner jag mycket väl till, de här problemen jag skriver om är bara köldrelaterade.
fungerar din värme på filterfoten? den sitter ju där av någon anledning? skulle nog köra en fräckis o mäta upp den? borde gå att böra från säkringen i RMM.
GOD FORTS på julen
Isak
isak skrev: fungerar din värme på filterfoten? den sitter ju där av någon anledning? skulle nog köra en fräckis o mäta upp den? borde gå att böra från säkringen i RMM.
GOD FORTS på julen Isak
Värme på filterfoten?
Finns det sådant också? Visste jag inte.. :)
Ska försöka kolla upp detta, d.v.s. om min händige kompis har tid över..
Får höra med honom om han begriper att mäta upp detta, annars får jag själv gnugga geniknölarna.
Men kan en strulande sådan ge de felkoder och symptom jag beskrivit? (LMM)
God fortsättning på dig med.
misstänker i mitt fall för dåligt flöde genom filtret? eftersom problemen verkade upphöra när filtret böts.
det sitter 2 kontaktstycken på fästet det ena en termokontakt det andra värmeslingan, vet inte vilken temperatur den sluter.
Isak
kvantskum skrev:Bränslefiltret är bytt för 200 mil sedan i samband med service.
Jag har som sagt inte känt av någon förändring i motorkaraktär, så bränslet är nog inte boven.

Isak. "Filmjölken" du talar om är mest troligt algbildning. Beror just på RME-inblandningen. Dessa bakterier frodas i skiktet mellan bränslet och ev. vatten i bränslet. Till slut så kommer alger till filtret och täpper till det. Ser ofta ut som en mjölkig gele´eller en rejäl snorloska.

I mitt fall är det med säkerhet LMM eller tempsensorn som spökar.
Jag tankar alltid diesel med tillsatt biostat (algdödare) och byter bränslefilter ofta.
Hur vet du om algdödare är tillsatt?
Jag har inte hört/sett någon sån info från någon av de stora t.ex Tanka, Statoil eller Preem.
Eller tillsätter du själv?

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Det låter som ett klassiskt problem med minn[…]

Jämfört olika försäkringsbola[…]