- lör 25 dec 2010, 03:22
Hej på er!
Min bil har nu någon gång då och då börjat varna för "motorsyst. service erfodras", och den gula triangeln lyser.
De aktiva felkoder som hittades vid avläsning var:
- ECM -F135. Luftmassemätare - för låg signal.
- TCM-0A31. Kommunikation styrenhet. Signal från styrenhet motor (ECM) saknas.
Felkoderna raderades med VIDA och jag körde vidare för att se om de återkom.
Men efter ca 8 mils körning tändes lampan igen.
Efter att ha sökt i forumet så förstår jag att felet beror på osannorlika signalvärden från tempgivaren på intercoolern eller dålig LMM, och sker oftast vid kall väderlek.
(Här har det varit runt -25 till -35 grader de senaste veckorna..)
Jag har inte känt någon förändring i motorgång eller prestanda under tiden bilen varnar.
Mina funderingar är:
-Kan det vara någon fara att köra vidare med dessa sporadiska varningar i förhoppning att den
slutar varna och slutar lägga felkoder vid mildare väder, då sensorerna inte behöver jobba för att nå ett "extremvärde"?
- Skickar sensorn ut en kort felaktig signal för t.ex. 1 sekund som bilen direkt reagerar på och ger felkod, för att senare ge normala värden igen? Eller brukar det vara så att sensorn i och med felkod ger felaktiga värden hela tiden?
- Om nu min LMM eller tempgivare är dålig, vad ger det normalt för följder? Ökad förbrukning? Mindre effekt?
- Sist men inte minst, vad brukar en ny LMM och en temperatursensor kosta?
(V70N 2,4d aut -08)
Några råd, please? :)
Min bil har nu någon gång då och då börjat varna för "motorsyst. service erfodras", och den gula triangeln lyser.
De aktiva felkoder som hittades vid avläsning var:
- ECM -F135. Luftmassemätare - för låg signal.
- TCM-0A31. Kommunikation styrenhet. Signal från styrenhet motor (ECM) saknas.
Felkoderna raderades med VIDA och jag körde vidare för att se om de återkom.
Men efter ca 8 mils körning tändes lampan igen.
Efter att ha sökt i forumet så förstår jag att felet beror på osannorlika signalvärden från tempgivaren på intercoolern eller dålig LMM, och sker oftast vid kall väderlek.
(Här har det varit runt -25 till -35 grader de senaste veckorna..)
Jag har inte känt någon förändring i motorgång eller prestanda under tiden bilen varnar.
Mina funderingar är:
-Kan det vara någon fara att köra vidare med dessa sporadiska varningar i förhoppning att den
slutar varna och slutar lägga felkoder vid mildare väder, då sensorerna inte behöver jobba för att nå ett "extremvärde"?
- Skickar sensorn ut en kort felaktig signal för t.ex. 1 sekund som bilen direkt reagerar på och ger felkod, för att senare ge normala värden igen? Eller brukar det vara så att sensorn i och med felkod ger felaktiga värden hela tiden?
- Om nu min LMM eller tempgivare är dålig, vad ger det normalt för följder? Ökad förbrukning? Mindre effekt?
- Sist men inte minst, vad brukar en ny LMM och en temperatursensor kosta?
(V70N 2,4d aut -08)
Några råd, please? :)

- By Lelleprinter