Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kristofferz80
Hej

Fick en 855:a igår, upptäckte att bagaget ej låses via centrallåset.
Vart ska jag börja felsöka och hur?

Det är en 855 2,5 S utan lull-lull bara vanligt hederligt c-lås via nyckeln.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Brukar vara micro-brytaren i låskistan. Om inte den sluter så låser inte låset!
av *pettson*
Alternativet är att använda nyckeln och vrida nyckeln ett halvt varv för att sen använda c låset. I ena läget är luckan inkopplad med c låset, i andra läget inte.
av kristofferz80
*pettson* skrev:Alternativet är att använda nyckeln och vrida nyckeln ett halvt varv för att sen använda c låset. I ena läget är luckan inkopplad med c låset, i andra läget inte.
vart ska jag stoppa in nyckeln? hittar inget på bagaget att sticka in nyckeln i. ser som en liten lucka på handtaget ska man vika ner den och där finns ett nyckelhål eller?????
av *pettson*
kristofferz80 skrev:
*pettson* skrev:Alternativet är att använda nyckeln och vrida nyckeln ett halvt varv för att sen använda c låset. I ena läget är luckan inkopplad med c låset, i andra läget inte.
vart ska jag stoppa in nyckeln? hittar inget på bagaget att sticka in nyckeln i. ser som en liten lucka på handtaget ska man vika ner den och där finns ett nyckelhål eller?????
ja..
av kristofferz80
*pettson* skrev:
kristofferz80 skrev:
ja..
tack vikas uppåt eller neråt?
av *pettson*
Men snälla nån har du ens kollat på bilen? Just nu låter det som att du är väldigt bekväm och inte vill kolla själv..
Vik ned locket.
Sen är tanken med låsmekanimen att du ska kunna låsa och låsa upp bilen utan att luckan öppnas. MEN.. frigör man bagageluckan när bilen är olåst (istället som för tanken när den är låst) så blir den heller inte låst. Då låser man hela bilen men inte luckan. Låsets spår ska stå lodrätt för att luckan ska vara inkopplad.
Naturligtvis inträffar det fel på sakerna, men börja med att checka nyckelpositionen.
Det här står i bilens handbok.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Har en autistisk son men även han hade nog räknat ut vart nyckeln ska in..
av kristofferz80
trodde man kunde ställa frågor här men det var tydligen fel.

Jag fick bilen i förrgår och upptäckte igår att luckan var olåst kollade på bilen i 3 sek, bilen står inte hemma just nu så detta var snabba frågor så jag vet vad jag ska leta efter har haft annat att tänka på har 2 sjuka barn och en sjuk fru just nu samtidigt som jag sitter i ett flyttlass så jag har inte haft varken tid eller lust att kolla på bilen just nu.
av *pettson*
kristofferz80 skrev:trodde man kunde ställa frågor här men det var tydligen fel.

Jag fick bilen i förrgår och upptäckte igår att luckan var olåst kollade på bilen i 3 sek, bilen står inte hemma just nu så detta var snabba frågor så jag vet vad jag ska leta efter har haft annat att tänka på har 2 sjuka barn och en sjuk fru just nu samtidigt som jag sitter i ett flyttlass så jag har inte haft varken tid eller lust att kolla på bilen just nu.
När du upptäckte att luckan var olåst hade du förmodligen tummen på luckan över låscylindern..

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]