Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Conny74
Hej

Ett vanligt problem:

Körde bilen kall från garageuppfarten in i garaget och stängde av den. Dagen efter startar den inte.
Låter som att det inte är någon kompression. Har läst att en del ventiler kan fastna i öppet läge.
Skulle gärna vilja ha tips på hur jag får igång den igen, sedan ska jag aldrig stänga av den igen 8)
Det är en v70 -99 2.4l

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av taxi
Som jag fattat det så har det inget alls med ventiler att göra, snarare att bensinen har tvättat bort oljan i cylindrarna. Jag gjorde som Pettson föreskrev:
Ta ur spridarkontakterna, ur med tändstiften, häll i en matsked olja i varje cylinder, i med tändstiften igen, nöt på starten några varv tills kompressionen kommer tillbaka, i med spridarkontakterna igen och starta!
Reserverar mig för minnesfel..
av Conny74
F.Y.I.

Så har min fina volvo nu startat, efter lite nötande så började den tuffa igång.
Det fungerade utan att göra prosseduren som taxi berättade om, men tack
för svaret, bra att veta.

Mvh
Användarvisningsbild
av Nexus
min V70 är inte det minsta känslig på starta stänga av inom kort stund. Kan stänga av direkt och starta om och den fungerar :D
Hade detta fel i somras när vi skulle lämna sommarstugan! Skoj med bilen full i trötta ungar och tjötig kärring! Efter en stund brummade bettan dock igång med ett redigt vitt moln bakom bilen! Jag hade flyttat bilen 10 meter några timmar innan pga farsan skulle snagga gräsmattan så det med korta körningar mellan start och stopp känns som felet. Surar motorn ner sig eller vad kan det bero på?
av rd350
Den blir sur och bensinen tvättar bort oljefilmen i cylindrarna, därför startar den med en skvätt olja genom tändstiftshålen. Verkar dock som känsligheten skiljer mycket från bil till bil.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
När motorn är helvarm är det inga problem att starta-> stänga av på en gång, men när det är några minusgrader ute med kall motor då... Har råkat ut för detta en gång, gick igång igen med lite nötande på starten

/Kalle

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]