Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av GLE
Hej. Idag skulle jag köra lite med bilen och kom ca 5 km och då var tempmätaren mot det röda fältet och jag beslöt mig för att stanna bilen! :P Jag gick runt och kände på slangarna och den som går från vattenpumpen var ganska varm men alla andra plus kylaren var iskalla. Tog mig hem och köpte lite glykol och fyllde på och körde cirka 3 km och temperaturen var normal men det kom bara kalluft ur värmesytemet. Alla slangar vara varma utom den lilla slang som går från övre delen av kylaren till behållaren för kylarvätskan. Den var bara lite varm. Då till frågan: kan det vara en ispropp nånstans i systemet eller har nån av toppackningarna gått. Luft i systemet? Termostat och vattenpump blev bytt under hösten men det kan ju vara nått fel där! Körde med bilen i tisdags och då var det inga problem men det var ju bara runt - 15 då och idag när jag körde var det ca - 30 så det kan ju vara något om har frysit!

PS
Bilen är ju en 760 GLE
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Troligen hade du för lite glykol i systemet coh det finns säkert då en propp i värmepaketet som inte är helt lätt att få bort. Ett sätt är att låta bilen stå varmt i ett dygn.

Kontrollera sen att det inte finns något gråvitt klägg på oljestickan, eller att det luktar avgaser i expansionkärlet. För säkerhets skull bör du nog göra ett kompprov också.

Mvh GK
av Gelis
Gick den upp så det kokade rejält dvs du hörde att det bubblade så kan det hänt lite trista prylar.
B28:an är satan så känslig mot överhettning, Fodersjunkningar konner som ett brev på posten.
Dock så är nog det troliga felet en ispropp och har du tur så hände inget mer.
av GLE
Den kokade inte då jag han stanna i tid då jag vet att dom är väldigt känsliga. :P
Förmodligen en ispropp då det tydligen var blandat för -25 grader och igår var det minst -30 när jag körde. :P Ska tag i det där nån dag när det inte är så förbannat kallt!
av volvo944gl
Tänk på att alltid ha för minst dubbelt så kallt.
är det t.ex 25 minus ute. så blir det nästan dubbelt så kallt om du skulle köra i 130.
jag har för 55 minus.
av GLE
jag brukar alltid ta till i överkant när jag blandar men jag har inte tänkt på att kolla blandningen då jag trodde att förre ägaren blandat tillräckligt men så var nog inte fallet! :P Jag har kollat oljan och den ser normal ut. Hur ska jag få bort isproppen (om det är en i värmepaketet) när jag inte har tillgång till varmgarage?
av volvo944gl
har du kollat oljelocket? där kan det bli vitt! (grädde)
jag gjorde så att när det frös för mig i början av vintern, så gjorde jag så att jag körde motorn varm, stängde av den lät den gå ner halvvägs i temp. och starta upp den igen. låta den bli lite varmare. när tempen stiger lite över normalt så stängde jag av! och lät den svalna igen. och starta igen och köra en sväng och se om det släpte. så släppte det för mig iallafall.
av GLE
Nu har isproppen släppt så nu är det frid och fröjd!

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]