NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johantkd
Tjena! Intresserad av att installera ett "chip" (box) till min C 30. Har ni några tips om firmor? Har haft god kontakt med "xtremt" som erebjuder 3 oliak chip. Bensin (260hp), E 85 (280hp), Multifuelt (270).

E 85 låter ju intressant då detta verkar ge mer effekt. Dock sägs det att Etanol bilar blir svårstartade på vintern. Mackarna säljer väl till och med E 75 under vintern på grund av detta. Multifuel blir då intressant. Kan tydligen tjäna, om det skiljer mer än 30% på priset mellan E 85 och bensinen. + 10hp jämnför med endast bensin, dock 2000kr dyrare.

Finns ju även polestar som erbjuder 250hp (bensin). Marginell skillnad i hästkrafter (om övriga har rätt uppmätta värden). Möjligen har dessa kör lite safe för att vara på "säkra" sidan. Vad tror ni?

/ Johan
Jag skulle valt mellan

BSR
Rica
Polestar
Heico

Detta är firmor som hållt på länge och garanterat är duktiga. "Xtremt" har jag aldrig någonsin hört talas om. Antagligen säljer de någon annans grejer. Frågan är bara vems.
Xtremt säljer Autotech´s trimprogram PPC.
Har till salu om nån är intresserad :D
andreas_lofgren skrev:Jag skulle valt mellan

BSR
Rica
Polestar
Heico

Detta är firmor som hållt på länge och garanterat är duktiga. "Xtremt" har jag aldrig någonsin hört talas om. Antagligen säljer de någon annans grejer. Frågan är bara vems.
Har inte kikat på Rica och Heico, så ska göra det nu. Dock så har i alla fall inte BSR eller Polestar Mutifuel eller E 85. Kan ni se någon nackdel till att inte välja mutifuel, om vi bortser från att det skilljer i pris? (+~2000kr)

Som ovan nämt; så är det autotech. Dessa har väl bra erfarenhet när det gäller volvo?

/ Johan
Fellow skrev:Kör med Autotech multifuel och jag tankar bara etanol på sommaren när jag vill ha en extra boost då det är tydlig skillnad på responsen.

Andreas_lofgren har du en PPC dosa liggandes till salu? Med vilket program? Har du använt den?
Det låter bra! Provat med E 85 även vintertid? Svårstartad?

Vet du om endast etanol i tanken vid multifuel ger närmare 280hp? (Som E 85 chip)
Ca 275 hk ska det ge om man kör steg 2 och ren etanol i tanken. Jag har dessutom 3" insug till turbon så jag har nog närmare 280 när jag tankar etanol.

Har dock inte testat tanka på vintern ännu. Vet att folk kör med Iridiumstift för att underlätta start i kyla.
Fellow skrev:Andreas_lofgren har du en PPC dosa liggandes till salu? Med vilket program? Har du använt den?
Nej, det är inget jag har. Är Volvolös just nu.
Se där! Tänkte dock på steg 1. Tycker ju att det borde ge lite mer än 270hp som man ska få vid blandad tank. Så 275hp låter ju troligt även på Steg 1. Steg 2 borde ju ge några fler, (5hp). Men sen hur exakta deras siffror är vet jag inte. 3" insug till turbo ingår det i Steg 2 eller 3?

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]