NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
CabBO skrev:
Kangas1000 skrev:Jädrar vad jag var ute och cyklade... den ligger på ca 1750 när jag ligger på 6:an och precis på 90 km:-)

Jag är rätt nöjd med min T5:a på 230hk också. När jag ligger i 90km/tim är varvräknaren på 1800 och förbrukningen på 0,6. Då är det en C70 med 235x40x18 däck. Helt ok för mig.
Trevligt att du är nöjd med din T5:a, men faktum är att det som är viktigt är ju vad en bil drar i verkligheten. Kallstarter, stadskörning med eviga start och stopp, korta körningar ibland osv. Under sådana förhållanden (läs vanlig Sthlms-trafik) är V50Drive/V50D2 och en del andra bilar, t.ex Golf Bluemotion ultimata. Samtidigt har dessa nya snåldieslar utmärkta högfartsegenskaper, går stabilt, snålt och tyst även i momsad motorvägsfart. Jag har mer än halverat mina bränslekostnader sedan jag bytte från en traditionell bensinbil till V50Drive. Och prestanda är fullt tillräckliga. Då har jag ändå haft riktiga prestandabilar förr, t.ex Alfa V6.
av ubbe850
Hej
Jag har bytt ut min 850 mot en V50 D2 My11.Under mina 350körda mil dels på landsväg under semesterresa och dels på jobbpendling mest på motorväg ligger förbrukningen konstant på ca 0,54l/mil uträknat från tankningar (enligt färddator 0,56l/mil) vilket verkar ganska "normalt" enligt er andras förbrukning. Min förhoppning när jag köpte bilen var att hamna strax under 0,5l/mil vilket verkar svårt att komma ner till. Annars tycker jag att bilen är trevlig att köra med bra "drag" för en sån liten motor.

Mvh Ubbe
av Kangas1000
ubbe850 skrev:Hej
Jag har bytt ut min 850 mot en V50 D2 My11.Under mina 350körda mil dels på landsväg under semesterresa och dels på jobbpendling mest på motorväg ligger förbrukningen konstant på ca 0,54l/mil uträknat från tankningar (enligt färddator 0,56l/mil) vilket verkar ganska "normalt" enligt er andras förbrukning. Min förhoppning när jag köpte bilen var att hamna strax under 0,5l/mil vilket verkar svårt att komma ner till. Annars tycker jag att bilen är trevlig att köra med bra "drag" för en sån liten motor.

Mvh Ubbe

Ja då har du och jag väldigt lika körstil då kan jag tro! Jag ligger med på ungefär samma. Det lägsta jag har kommit ned till hittils är 0.52/mil men då har jag som jag sagt tidigare här i tråden inte diskus fälgarna på och sen har jag ökat till 16" fälg och däck.

Däremot så snackade jag med en toyota kille som jag känner över ett par öl. Och han var väldigt tydlig på att vänta tills ca 1000 Mil innan man ska bedöma förbrukningen ordentligt! Hans tjänstebilar han har haft börjar dala ganska väl då tydligen motorn börjar gå lite lättare. Eller som han uttryckte sig... "märkbar skillnad".

Jag ligger på ca 550 mil nu och jag har då inte märkt nån större skillnad än... men förhoppningsvis kommer den om 450 mil då...
av sävast
Hej,
Jag har följt tråden ett tag nu, och vill dela med mig av mina erfarenheter runt förbruningen.
Min MY10 Drive utan ss har nu gått 2500mil och i sommar körde jag med familjen under en vecka ca.450mil,
från Norbotten till bla. Billund i Danmark med fyra i bilen och fullt med packning och alltid 10% över gällande hastighet.
Jag körde konstant med farthållaren i trots att jag vet att det ökar förbrukningen... men det är bekvämt.
Snittförbrukningen landade på 0,47/mil vilket jag tycker är godkänt, till och från jobbet har jag 90väg 70% resterande stadskörning och då brukar det landa på 0,42/mil men då håller jag hastighetsgränserna.
Vissa säger att inte fören den nått ca.4500mil räknas den som optimal förbrukningsmässigt.
Mvh Sävast
av johan086
Jag är pågång att inhandla en fabriksny V50 D2. Fick en deal av en lokal handlare på en V50 D2 Business active, fast drag, tidur till dieselvärmaren (riktigt dåligt att det inte är standard) vinterdäck samt lite andra smågrejer för 250 000 kr. Känns som en ok deal eller vad säger ni som köpt en?

Jag fick även erjudande om serviceavtal i 3 år för 225 kr/månad. Säljaren sade då att jag skulle spara ca 6500 kr på tre år! Detta låter ju nästan för bra för att vara sant. Är det så att dom chocksätter servicepriserna bara för att folk skall tro att dom sparar så mycket på serviceavtalen?

Läste även i dag på bla gp.se att Volvo inte kommer att kunna leverera miljödieselmotorer på ett halvår!
Se länk:

http://www.gp.se/motor/1.457998-volvo-s ... nolmotorer

Vad tror ni om detta? Min tolkning är iaf att detta bara drabbar dom bilarna som "bara" är Euro 4-klassade och då inte D2, D3 och D4 som redan är Euro 5-klassade.

Detta borde ju leda till att Drive S/S inte kommer att kunna säljas medans efterfrågan på D2 kommer att öka?
av midnightrambler
johan086 skrev: http://www.gp.se/motor/1.457998-volvo-s ... nolmotorer

Vad tror ni om detta? Min tolkning är iaf att detta bara drabbar dom bilarna som "bara" är Euro 4-klassade och då inte D2, D3 och D4 som redan är Euro 5-klassade.

Detta borde ju leda till att Drive S/S inte kommer att kunna säljas medans efterfrågan på D2 kommer att öka?
Det är lite underligt skrivet tycker jag. 1,6 dieseln är ju redan anpassad till Euro5 i o m D2. Problemet är väl att få utsläppen under 120g för V70 och S60. Det är väl det som är anledningen till produktionsstopp av V70 Drive och att S60 Drive inte finns i prislistan än. Vad som händer med Drive S/S för V50 etc vet jag inte men vill dom behålla nuvarande förbrukning och utsläpp med Euro5 så måste väl den också produktionsstoppas. Hur som helst så har D2 i stort sett tagit redan tagit över Drive-försäljningen.
av Vanhaniemi
johan086 skrev:Jag är pågång att inhandla en fabriksny V50 D2. Fick en deal av en lokal handlare på en V50 D2 Business active, fast drag, tidur till dieselvärmaren (riktigt dåligt att det inte är standard) vinterdäck samt lite andra smågrejer för 250 000 kr. Känns som en ok deal eller vad säger ni som köpt en?
Det låter som en väldigt vettig deal, jag hade slagit till då jag köpte en MY10 för 228' utan drag och utan vinterdäck.
Kinetic är i närheten av business och tiduret ingick 2010.
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Ska bli intressant och se vad jag hamnar på med min nybeställda D2:a.

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]