B5244SG tycker jag att jag känner igen!
Bilen har inga felkoder alls (bortsett från ett par konstanta AUM på grund av att jag satt i en HU803 men inte originalsteg).
Jag har pratat med massor av mekar om problemet med tomgångsdipparna och har fått alla möjliga svar. Det vanligaste är att det ska vara så vilket jag inte tror på. Jag har åkt med andra V70 och S60 som inte har detta problem. Ett annat svar jag fått är att det är en egenskap som BiFuel har, vilket inte heller stämmer då jag fått bekräftat av många andra BiFuelägare att deras bilar inte beter sig så.
Jag har i en annan tråd beskrivit att jag av en slump hittat ett sätt att bli av med dipparna tillfälligt. När jag har haft bilen strömlös så beter sig tomgången helt annorlunda. Vid frihjulning fram mot stopp så landar tomgången mjukt runt 1100 rpm i någon sekund för att sedan lugnt och stilla gå ned till normala 800 rpm. Detta beteende håller i sig kanske en kvart, eller tills jag stänger av bilen inom den tiden, för att sedan återgå till att tomgången störtdyker till 500 rpm (ibland lägre) och motorn får kämpa för att hålla sig igång. När bilen sedan kommer till fullt stillastående så hoppar tomgången upp igen, ibland över 1000 rpm, för att sedan stabilisera sig på 800 rpm. Detta sker absolut inte alltid utan det varierar lite, men det händer nästan alltid någon gång varje gång jag kör bilen.
Anledningen till att jag misstänker VVTn är att en kille på BSR berättade att han hade exakt samma symptom på sin S60 och när han bytte VVTn så försvann det helt! Det som också stödjer teorin är att i princip allt annat redan är kollat. Spjällhuset är ju ofta en orsak till att bilen tappar varv och till och med dör vid frihjulning fram mot stopp men mitt spjällhus är bytt för under 2000 mil sedan och dipparna fanns kvar direkt efter bytet.
En VVT från skroten kostar 500 spänn så jag tycker att det kan vara värt det att chansbyta. Min VVT har ju jobbat i snart 20000 mil så hittar jag en med få mil så kommer det ju i alla fall inte göra saken sämre.
Kontakten du nämnde, är det den svarta som syns på bilden nedan?
Mvh
/Fred