NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nyss hittat en lågmilad och "billig" sådan. Vad kan den praktiska förbrukningen hamna på? ca 0.8 enligt spec, betyder det 0.9 i verklgheten?
Lite rolig utrustning var det på den, elstol avbländbar backspegel, xenonljus, bra däck, metallic.
Skall jag köpa? Lågt chassinummer har den, tillverkad tidigt 2004.
/greenbay
Skulle nog säga "inte en chans" att den har 0,8 enligt specc. :P

Min som är V50 170hk manuell har 0,86 som speccad medel.förbr. och på korta sträckor ligger den på runt liter milen och längre sträckor... runt 0,86 :) Beror på hastighet men ligger du runt 120-130 på motorväg varvar den strax över 3000 och drar nog en 0,9.

Tidigt 2004... en del barnsjukdomar, kanske ? Dom första 04 är väl direkt efter faceliften om jag inte gissar fel ?
Hej
Min fru köpte en likadan bil 2004, nästan ny (ca 300 mil) med lågt chassinr och har nu gått 6600 mil. Ganska många problem i början, men det åtgärdades på garantin,
Bränsleförbrukningen varierar mycket beroende på andelen landsvägskörning och körstil. Vår bil går att köra på ca 07 på landsväg. I blandad körning är det 0,9 -0,95 som gäller för oss, och då är det mycket småkörningar i stadstrafik.
Mvh
Ulf
hej!

Jag har en V50 -06 2.4i med automat.
Den ligger på 0.86 på motorväg sommartid och då ligger jag på ca 115-120 km/h
Nu i stan i vintervädret som råder så ligger den på 1.05-1.1, men med odubbade däck så kör jag rätt lugnt då.

MVH
Lampan
Förutom den vanliga kollen med skötta servicar, besiktningsprotokoll etc så ska du kolla upp om något blivit bytt tidigare. Tändningslås, drivaxlar är de komponenter som har tendens att strula mest (och är dyrast) på S40N av tidigare årsmodeller.

Många har också knirrknarr i förar/passagerarstol, förträffligt att pruta 4-5 tusen på, eller ~10 om det är båda stolar. Störs man av det så kostar det i värsta fall några tusen att åtgärda, men jag har det i min S40N och reflekterar knappt över det.
Motorväg 110km, pendlar mellan 0,65-0,75 om det inte blåser jävligt. Ligger runt 0,75-0,8 med dubbdäck på. Drar runt litern i stan men det är otroligt skönt med automatare ;) 170hk passar fint till S40, ger rätt bra kraft ..

Förarstolen började knarra irriterande mycket efter ett tag men verkstan smörjde upp SIPS-röret under stolen och det blev helt tyst igen.
Tackar för besked!
Jag har nog trots allt bestämt mig för att hoppa över S40-spåret. Anledningen är att jag idag åkte till jobbet i Avensisen och den är helt otroligt tyst i jf med S40.
Även min gamla V50 (-06) var tystare har jag insett nu. Det måste ha jobbats med ljudisoleringen under åren.
Någon som kan ekommendera en driftbillig bil att köra smörgåsar till jobbet med?
Den måste även vara tyst, och gärna ha fästpunkter för takbågar långt isär (paddlar kajak).
En V50 DRIVe med sportchassi hade varit perfekt, men den kostar i runda slängar 200´mer än Avensisen.
/greenbay
Man kan rekommendera allt möjligt!
För ett par dagar sedan fick jag ögonen på en S40 170hk med automat, och eftersom den hade låga mil, 4600, och xenon, elstol, backvarnare, bra dubbdäck, serviceavtal på 1 kr/månad, snygg färg, regnsensor, avbländbar backspegel + lite till och priset låg strax över 100´,så ställde jag frågan ovan.
T5 är inte alls intressant för mig, helt enkelt beroende på att jag inte vill köpa en sådan typ av bil begagnad.
mvh
Greenbay

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Bäst är att få upp låset. […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Original är det alltid halogen i helljusstr&a[…]

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]