NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Eftersom jag inte hade några fel på min S40N T5 AWD -05 så kan man med Jackoos otroligt enkelspåriga logik skriva:

"Köp absolut en V50 det finns inte några fel på den!"

Tänk efter innan du skriver.
Användarvisningsbild
av SvenB
Spoiler »
Regnbågen: Volvo V 50 är inte en "skitbil". Från 1970 - 2006 hade jag Volvos oavbrutet. 2006 ville jag pröva något annat och köpte en Renault Megane. Där kan skulle man kanske kunna tala om "skitbil" om man är kritisk. Det var inte något större fel men allt var "plastigt" och klent. Hösten 2009 köpte jag en V 50, och den är INTE sämre än någon annan Volvo. Självklart är inte Volvo världens 8:e underverk, men den fungerar väl. Det du bör överväga, enligt mig, är att titta på andra motoralternativ än diesel om du tänker lägga 115.000:- kronor. Nu blir jag väl "sågad" här på forumet, men senaste årens dieselhysteri har gjort att begagnadse dieselbilar står i oförtjänt högt värde. Och att köpa en bil som inom 4.000 mil, som i ditt förslag, kommer att kosta över 15.000:- i servicekostnad är att betala för andras billiga mil. Om du tänker behålla bilen i ytterligare 12.000 mil så får du kanske igen lite i billiga mil. Nej jag tycker du skall titta även på andra drivmedel till din V 50, varför inte bensin/etanol?
av Regnbågen
Attans, ja. Redan fick man lite "kött på benen" angående V50, synd att 25.000mils servicen var såpass dyr. Anledningen till just dieselmotor är att jag arbetar som lastbilschaufför, och kan tanka diesel för ungefär 8:-/L, vilket väger stort. Visserligen ligger årskatten däremot 2000:- högre jämfört med diesel. Men räknat med att köra ungefär 1500mil/året, så kommer spara pengar på diesel motorn.

Så majoriteten tycker att det är lämpligare att köpa en V50 som gått 11200mil och redan efter 800mil behöva bekosta bilen ytterligare 15.000:-, medan jag förhoppningsvis kan köra uppåt 4000mil utan en service. Någon som vet vad en 24.000mils service kostar totalt?
av finnepower
Regnbågen skrev:Attans, ja. Redan fick man lite "kött på benen" angående V50, synd att 25.000mils servicen var såpass dyr. Anledningen till just dieselmotor är att jag arbetar som lastbilschaufför, och kan tanka diesel för ungefär 8:-/L, vilket väger stort. Visserligen ligger årskatten däremot 2000:- högre jämfört med diesel. Men räknat med att köra ungefär 1500mil/året, så kommer spara pengar på diesel motorn.

Så majoriteten tycker att det är lämpligare att köpa en V50 som gått 11200mil och redan efter 800mil behöva bekosta bilen ytterligare 15.000:-, medan jag förhoppningsvis kan köra uppåt 4000mil utan en service. Någon som vet vad en 24.000mils service kostar totalt?
Ca 15000kr + kamremsbytet.. Gissar på 20.000kr.. Ring till bilia och fråga annars.
Användarvisningsbild
av opA
Regnbågen skrev:Men räknat med att köra ungefär 1500mil/året, så kommer spara pengar på diesel motorn
1500 mil och ha diesel är väl inget direkt bra sparargument.. brukar man inte säga att om man ligger på 3000mil om året tjänar man på en diesel ?
Regnbågen skrev:medan jag förhoppningsvis kan köra uppåt 4000mil utan en service.
Service ska göras var 3000 mil eller en gång om året... vilket som nu kommer först.

Jag tycker de verkar som du mer ska titta in dig på en bensin än en diesel..
av OttossonV50
opA skrev:
Regnbågen skrev:Men räknat med att köra ungefär 1500mil/året, så kommer spara pengar på diesel motorn
1500 mil och ha diesel är väl inget direkt bra sparargument.. brukar man inte säga att om man ligger på 3000mil om året tjänar man på en diesel ?
Regnbågen skrev:medan jag förhoppningsvis kan köra uppåt 4000mil utan en service.
Service ska göras var 3000 mil eller en gång om året... vilket som nu kommer först.

Jag tycker de verkar som du mer ska titta in dig på en bensin än en diesel..
Du behöver inte köra 3000mil för att tjäna på köra diesel. Jag räknade ut i somras vilken motor jag tjäna mest på.
Kör ca 1500mil/året. Räknade bränsleförbrukningen samt vad bensin/dieselpriset låg på den dagen och räknade med skatten.
I mitt fall jämförde jag mellan 2,0D och 1,8F. Tog dock EJ med servicen i denna räkning. Jag servar mina bilar bättre själv..
av Regnbågen
Hej igen!

Har bestämmt mig för att gå upp i prisklass lite, till ungefär 170.000SEK.
Fortfarande volvo V50 momemtum, men däremot ifrån 2008 årsmodell och nyare. Hittat två stycken bilar runt 6000mil (en under, och en strax över).

Vad ska man vara noga med på dessa? Samma som tidigare skrivits?
av Gourmand
KKR skrev:
Spoiler »
Regnbågen: Volvo V 50 är inte en "skitbil". Från 1970 - 2006 hade jag Volvos oavbrutet. 2006 ville jag pröva något annat och köpte en Renault Megane. Där kan skulle man kanske kunna tala om "skitbil" om man är kritisk. Det var inte något större fel men allt var "plastigt" och klent. Hösten 2009 köpte jag en V 50, och den är INTE sämre än någon annan Volvo. Självklart är inte Volvo världens 8:e underverk, men den fungerar väl. Det du bör överväga, enligt mig, är att titta på andra motoralternativ än diesel om du tänker lägga 115.000:- kronor. Nu blir jag väl "sågad" här på forumet, men senaste årens dieselhysteri har gjort att begagnadse dieselbilar står i oförtjänt högt värde. Och att köpa en bil som inom 4.000 mil, som i ditt förslag, kommer att kosta över 15.000:- i servicekostnad är att betala för andras billiga mil. Om du tänker behålla bilen i ytterligare 12.000 mil så får du kanske igen lite i billiga mil. Nej jag tycker du skall titta även på andra drivmedel till din V 50, varför inte bensin/etanol?
Är nog på sin plats att påpeka att den s.k. 12000-milaservicen ej behöver innebära höga kostnader. Finns ingen som helst anledning att byta partikefiltret. Går precis lika bra att rengöra detsamma. Efter demontering, så spolar man filtret baklänges med högtryck, tar därefter hand om sotet (om man är miljövänlig), återmonterar och fyller Eolysvätska som man köpt för några hundringar på nätet. Rktiga verkstäder (ej akuktoriserade märkesverkstäder) gör detta för småpengar. Har själv låtit göra detta på en Citroen med exakt samma motor. Jag skulle nog vilja påstå att V50 med 1,6-dieselm är något av det mest ekonomiska i bilväg man kan köra idag. Dock förutsätter det att man anlitar en verkstad som består av riktiga mekaniker och inte dessa Volvo-anläggningar där man bara vill sälja svindyra delar samt montera dessa. Jag kan efter en tids ägande av V50Drive konstatera att skatten är låg, servicekostnaderna minimala och förbrukningen extremt låg, även i verklig körning. I övrigt har jag med denna bättre begagnade bil nu tillryggalagt ca 3000 mil, utan några som helst problem. Dessa Citroen/Peugeot-dieslar är dessutom kända för att ha ha mycket lång livslängd och sån´t är viktigare för mig än om någon gummilist sitter snett e.d.
av mojja
Regnbågen skrev:Hej igen!

Har bestämmt mig för att gå upp i prisklass lite, till ungefär 170.000SEK.
Fortfarande volvo V50 momemtum, men däremot ifrån 2008 årsmodell och nyare. Hittat två stycken bilar runt 6000mil (en under, och en strax över).

Vad ska man vara noga med på dessa? Samma som tidigare skrivits?
Om du nu gått upp i denna prisklass kan du ju lika gärna börja kika på en D5a från my 08a och framåt. Trevlig motor som ger goda resurser i denna bil. Kolla helst efter en manuell om du vill hålla förbrukningen nere.

Min går runt 0.5 milen på sommaren vid 80% landsväg och 20% stadskörning. Ofta är d5orna trevligt utrustade vilket kan vara ett stort + för vissa.

Vänligen Mojja

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]