Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Doby
Hej
har ni andra samma problem som jag på vintern? När det snöar så rinner snön som tinar på rutan ner till torkarnas startläge och fryser till is. Isen samlas även på torkarbladen så att det bildas klumpar av is längs dem. Detta får till följd att torkarna inte tar utan vispar runt massa vatten på rutan så att man inte ser ett skit.

Inte heller webaston tinar ju torkarna utan man måste ställa upp torkarna mitt på rutan innan man stänger av bilen.

Defrosten tar ju inte längst ned på rutan och inte heller finns det eluppvärmd framruta som på Ford....känns varken premium eller som att bilen är designad för svenskt vinterklimat.
Användarvisningsbild
av opA
Jag brukar alltid ha torkarna "uppe" när bilen står still så sånt som samlas på rutan skrapar man bara bort innan man kör iväg med bilen.. i-landsproblem men vad tusan.. visst kan man tycka att de borde finnas någon typ av eluppvärmning av framrutan med.
Användarvisningsbild
av DogWalker
Doby skrev:Hej
har ni andra samma problem som jag på vintern? När det snöar så rinner snön som tinar på rutan ner till torkarnas startläge och fryser till is. Isen samlas även på torkarbladen så att det bildas klumpar av is längs dem. Detta får till följd att torkarna inte tar utan vispar runt massa vatten på rutan så att man inte ser ett skit.

Inte heller webaston tinar ju torkarna utan man måste ställa upp torkarna mitt på rutan innan man stänger av bilen.

Defrosten tar ju inte längst ned på rutan och inte heller finns det eluppvärmd framruta som på Ford....känns varken premium eller som att bilen är designad för svenskt vinterklimat.
Ja, samma problem här.
av Flyfisherman59
Ja, så är det. Att is fastnar på vindrutetorkarna, och att de fryser fast, varje vinter är som sagt ingen nyhet. En del bilmärken /modeller har löst detta just med uppvärmd framruta, exempelvis Hyundai IX 35. Jag tycker det är så dåligt att detta inte finns på ett bilmärke som Volvo. All möjlig onödig utrustning finns som tillval men inte detta.
Användarvisningsbild
av isak
varför heter tråden allmän bil-diskussion?
Användarvisningsbild
av opA
isak skrev:varför heter tråden allmän bil-diskussion?
Tråden heter "Is på vindrutetorkarna" och ligger i kategorin "Allmän Bil-diskussion".
av linnnet
Håller på att bli tokig på just det som trådskaparen beskriver. 1 år gammal XC60 vars vindrutetorkare bara vispar runt snömodd på framrutan pga att det bildas isklumpar runt bladen medan man kör.

Tips emottages tacksamt på om det finns någon work-around.

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]