Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå¨!

Har haft min bil i snart 2 år, det är en v70 tdi 99/00 årsmodell.

Var in och kollade om det var någon idé att laga upp dieselvärmaren eller om man ska fixa en fryspluggstemp..

Den startade efter en upplåsning av dem men skramlade, så jag plockade ner den och sedan lämnade in den hos dem, de kom fram till att fläkten satt löst och skruvade fast den på nytt med nya skruvar..

Nu efter montering och upplåsning och en ny dieselpump så sitter den på plats igen, dock så går den bara ca 5 minuter sedan stängdes den av utan felkod på diagnos..

Försökte 3 gånger till och samma problem, den stängs bara av, har varit och hämtat en ny vattenpump nu tänkte om den inte pumpade ordentligt..

Tips skulle uppskattas, vad ska jag kolla på?

Värmen från "Avgaserna" är inte jätte varma men lite varmt är de allt..

Ska jag kolla på något särskligt!?

Ska fläktarna i bilen starta på en gång? ska något nollas, om jag nu bytt pump`?

Gud vad jag vill att den ska funka nu :(

Hjälp motages gärna så här till jul..

God jul!
Mvh Kim
Det finns säkert ett "öga" som kontrollerar om brännaren brinner som den ska.
Kolla om inte detta är sotigt, för om den är det så tror logiken till värmaren att förbränningen inte har startat och efter några startförsök så stängs allt av för säkerhets skull.
Det finns säkert ett "öga" som kontrollerar om brännaren brinner som den ska.
Kolla om inte detta är sotigt, för om den är det så tror logiken till värmaren att förbränningen inte har startat och efter några startförsök så stängs allt av för säkerhets skull.
Jag hade exakt samma problem. Det var cirkulationspumpen/vattenpumpen som var kass. Värmaren startade men eftersom inte vattnet cirkulerade så löste överhettningsskyddet ut och värmaren slocknade. Bytte pump och den har funkat +5 år nu
Ursäkta att jag kapar tråden lite men vi verkar ha ungefär samma problem så det känndes lämpligt att posta i samma tråd.

Mina symptom är såhär..
Värmaren går igång, avgaserna är lite halvljummen, inte iskalla iaf, men den bara dör/stänger av efter några minuter, ibland ca en minut.
Grejen är att jag under dom senaste 2 veckor har lagt 9000 kr på värmaren och i princip allt är bytt nu förutom styrboxen, vattenpumpen var ett intressant föreslag men eftersom blocket blir varm när den väl går (som p-värmare) så antar jag egentligen att min vattenpump fungerar.
Dock ett litet "men" här.. Min brännare verkar fungera helt felfritt ner till ca 15-20 minus. Det är inte förens det blir lite kallare att den börjar göra såhär.

Felkoden som blir är överhettning. På Volvo vet dom inte varför, tydligen så är det oftast flamvakten som spökar isf men den är bytt för 2 veckor sen så den ska väl vara hel får man hoppas. Då kom nästa teori, som var att den får för lite soppa. Bränsleröret blev bytt för 2 veckor sen och idag bytte dom pumpen. 2000 kr vidare igen men den beter sig fortfarende precis likadan :(

Är det nån som vet var brännaren får bränsle ifrån? Är det genom samma ledning som motorn får sitt bränsle igenom eller har den en helt egen ledning hela vägen till tanken? Och om dom delar på den, sitter förgreningen före eller efter filtret?
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??