Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hast
Tja.

Funderar på att skaffa en 940 som första bil (har även funderingar runt C70), har en budget på ca 30-50k. Så finns ju rätt många 940 där.
Men hur är det med säkerhetsaspekten hos en 940? Traction control? Abs?
Och om det nu blir en 940 är ju turbo en självklarhet. Vad jag hittat finns det flera olika varianter utav turbo motorn (?)
Några sjukdomar hos 940 förresten?
Och vad tycker ni som har en hur dom är att köra? Kanske någon som kan jämföra den mot en C70?

Mycket frågor ja, men vill inte vara missnöjd med första bilen. Tacksam för alla svar.
av bodhii
Hej

Jag kan bara tala för mig själv. Jag ville ha en bil som kunde ta mig från a till b, den skulle vara lättmekad, praktisk, driftsäker och det skulle vara lätt att hitta billiga reservdelar!

940 uppfyller alla mina krav, jag skiter i om bilen inte är top of the line inuti. Ska du ha en turbo så är det antingen LTT (lättrycksturbo 134 hk) eller FTT (fulltrycksturbo 164 hk). Försäkringen är billig och karossen är galvad så den rost som kanske infinner sig är ju bara ytrost! Nu har jag iaf haft tur så de 2 940 jag har är kanonfina i lacken!

edit: det finns abs, men ingen antispinn eller antisladd, men det behövs inte bara ge mer gas så kommer de så fint :D
Jag kan starkt rekommendera 940 eller 945!

mvh
Senast redigerad av 1 bodhii, redigerad totalt 0 gånger.
av Volvobeundraren
Jag har en 940 -91 och mina föräldrar en V70 av senaste generationen, och visst är det stor skillnad mellan en "gammal" och "ny" volvo. Jag gillar båda bilarna skarpt, men på olika sätt.

940in är pålitlig (är dock V70 också), samtidigt som den är ganska enkel, är det något fel med den kan man oftast lösa och laga det själv. V70in är mycket krångligare att laga och diagnosera, och att lämna in på verkstad är dyrt. Sen känns 940 mycket mer stabilt byggd, min 940 har blivit ganska hårt körd (och då har den gått 32k mil) och den håller ännu utan att visa minsta tecken på slitage eller skada. Allting är liksom rejält tilltaget på 940in. V70 har jag inte så stor erfarenhet av, och den har inte gått så långt. Men spontant känns det som om den är mycket känsligare (vilket den också är). Sen är ju C70 nyare bilar än 940, så allmänt är de väl mindre slitna, så om du köper en C70 är väl den i regel fräshare och i bättre skick. Men hittar du en fin 940 turbo, som är ganska ovanliga nu för tiden, så tycker jag att du ska slå till.

Tänk bara på att det är väldigt stor skillnad på fram- och bakhjulsdrift, och 940 turbon släpper väldigt lätt i baken. Så var beredd på att få bakhjulssläpp på vintern. 940 har inte traction control men ABS har de iaf, och krockkuddar. Men även fast de är gamla är de ändå säkra. Men en C70 är väl ändå säkrast av de två bilarna.

Några sjukdomar hos 940 turbo, hmm... Det känner jag inte till så många. Det kan väl egentligen vara vilken slitagedel som helst om den gått långt. T.ex. kopplingen, bromsar eller rost under bilen.

En 940 att köra är det inga fel på. Dom är tysta i kupen (för sin ålder) och ligger fint på vägen. Lite skumpiga när det svänger kanske. Men totalt sett riktigt fina bilar.

Hoppas detta gjorde dig åtminstone något klokare.

Mvh,
Johan.
Användarvisningsbild
av päpplet
jag rekommenderar att om du ska köpa bil nu och köra i vinter ska du inte köpa någon fin bil och helst ingen turbo som förstabil då du garanterat kommer köra åt helvete minst någon gång. Spar dom pengarna och köp en fin bil till sommaren istället.
Nu till ämnet, jag tycker absolut du ska satsa på en 940, bakhjulsdrift slår framhjulsdrivet utan tvekan i körglädje dessutom är en 940 hållbarare och mer lättskruvad
av volvo944gl
min åsikt är nog att börja med en 940 turbo (ftt) den går jävligt fint (manuell)
dom krånglar inte mycket om man köper en hyfsad ny. om du skall ha en bruksbil som e billig i försäkring,delar,lättskruvat.
dock drar både ltt och ftt lika mycket.
jag skulle nog rek en 944 classic 98 årsmod manuell.
automatarna är bara krånliga när det är halt ute tycker jag.
och sedan brukar 98 orna vara rätt fina både under och i lacken
Användarvisningsbild
av Bäckis
volvo944gl skrev:min åsikt är nog att börja med en 940 turbo (ftt) den går jävligt fint (manuell)
dom krånglar inte mycket om man köper en hyfsad ny. om du skall ha en bruksbil som e billig i försäkring,delar,lättskruvat.
dock drar både ltt och ftt lika mycket.
jag skulle nog rek en 944 classic 98 årsmod manuell.
automatarna är bara krånliga när det är halt ute tycker jag.
och sedan brukar 98 orna vara rätt fina både under och i lacken
Skulle snarare rekomendera en 940 ftt automat. Få bilar är så sköna att köra. Man lär sig snart att man inte ska göra kick-down när det är glashalt ute, kör man med förstånd är den bilen suverän, sladdarna är lätta att häva, åtminstonne om man som jag har 2-300 kg last i för jämnan.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??