Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Grammse skrev:nu handlade ju inte tråden om försäkringar utan hur han ska gå till väga reparera bilen. Är det inte bättre hjälpa honom då skadan redan är skedd.?
Jag hade nog valt leta upp en liten verkstad som kanske kan pula lite med bilen på sidan av, behöver ju inte köpa nya delar utan man kan lika väl ta motsvarande från en skrotad bil med delarna intakta.

Carman det är trådskaparens första inlägg och tycker inte jag ska behöva PM:a honom och be om ursäkt för ert bemötande!!!!

Nu skrev jag 2 inlägg efter varan !!! läste du bara det ena?

Jag tycker det var högst relevant även om det inte hjälper trådskaparen ett enda dugg, då det kan hjälpa nån annan !!!
av simpab
Okej tack för hjälpen iaf.. Blir nog att fara till en verkstad på måndag och ser vad dom gör åt det här. Och om jag hade haft helförsäkring hade jag behövt betala en självrisk för ganska mycket pengar? Kanske dom pengarna klarar att fixa just det där.
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu är det svårt att se vad som är skadat på dom där bilderna (har du fler?)
jag tycker det ser ut som att taket inte är skadat?
troligen inte bakluckan heller?
Är inner panelen skadad?

det som är skat är ruta & övre del av bakskärm, samt övre delan av bakljuset / sen ska det lackeras också.
jag tror det där landar på en 6000:-
Användarvisningsbild
av vetten
CarMan :evil: Ditt första inlägg var bara onödigt och inte till någon hjälp och jag och flera läste ditt andra också. Men låt oss slippa dina helt innehållslösa inlägg i fortsättningen :-(O)
Försök att inse att dom flesta som frågar här på forumet oftast kan meka en hel del så att det dom/vi vill är INTE att få SKIT utan HJÄLP om du nu kan läsa detta och FATTA.
Jag tycker bara att dina inlägg numera bara blir mer och mer tröttsamma.
DU VET INTE ALLTID BÄST :-(O)
Användarvisningsbild
av CarMan
Tryck på utroppstäcknet om nått är fel, o förstör inte tråden.

Gå in på min profil & välj som ovän, då kommer du itne se mina inlägg.
av *pettson*
simpab skrev:Okej tack för hjälpen iaf.. Blir nog att fara till en verkstad på måndag och ser vad dom gör åt det här. Och om jag hade haft helförsäkring hade jag behövt betala en självrisk för ganska mycket pengar? Kanske dom pengarna klarar att fixa just det där.
Besök en firma som lever på att rätta till plåtskador men besök flera, det kan skilja rätt mycket mellan debiteringarna för jobbet på dom. Delar däremot lär inte skilja så mycket eftersom en ny orginalplåt måste monteras. Lackpriset kan ju skilja stort på olika beroende på vem dom anlitar. Vad gäller självrisk hade du väl haft 3 eller 5000 eller liknande beroende på bolag. Den här skadan utan att jag kan bedöma den proffsigt direkt hamnar väl på nånstans runt 25000kr förhoppningsvis mindre. Menar ifrån det att du lämnat nyckeln tills du hämtar bilen färdig.
av simpab
Nu är det svårt att se vad som är skadat på dom där bilderna (har du fler?)
Är inner panelen skadad?

De är bara det där på bilden som har skadats..
Nej taket har klarat sig bra även bakluckan, den går att öppna och stänga som ny.
Innerpanelen är väll inte heller skadat, den har bara lossnat när de har bucklat inåt.
När du säger att de kostar 6000kr, så var de ju inte så hämskt.. Men grabben som skrev att de skulle kosta 25.000kr lät inte så kul...
Användarvisningsbild
av Tofulus
Tycker också att 6000kr låter lite väl billigt, redan lackeringen får man väl räkna med en 3000-4000... Men som det sagts tidigare, hör runt med olika verkstäder så får du veta vad det kostar.
Användarvisningsbild
av CarMan
6000:- är nog i underkan, men vi ser ju inte vad som är trasigt.

Lyse 1000:-
ruta 1500:-
skärm 2000:-
lack 2500:-
albete 2500:-

men jag har ingen aning, är tämligen säker på att nästan alla krockar av olika slag spräcker självrisker !! o det är det jag vill få fram!
av *pettson*
simpab skrev:Nu är det svårt att se vad som är skadat på dom där bilderna (har du fler?)
Är inner panelen skadad?

De är bara det där på bilden som har skadats..
Nej taket har klarat sig bra även bakluckan, den går att öppna och stänga som ny.
Innerpanelen är väll inte heller skadat, den har bara lossnat när de har bucklat inåt.
När du säger att de kostar 6000kr, så var de ju inte så hämskt.. Men grabben som skrev att de skulle kosta 25.000kr lät inte så kul...
*bockar för utrycket grabben (40år)* Först av allt har ju strukturen i bilen skadats. Du ser ju i rutöppningen att både ytter och innerplåt är vikt inåt. En riktning är ett måste och det är inte så att det bara är att banka lite så är allt bra. Det är lite starkare än så, det krävs utrustning.

Nu är vi där i vägvalet, det är vad som är viktigt. Fixa skadan hjälpligt, eller åtgärda skadan korrekt. Ska det göras enligt handboken eller enligt fulkonceptet? Enligt fulkonceptet så skärs lämplig del bort ifrån skroten, svetsas in som önskas, ruta inhandlas från densamma. Sen på med spackel och minimalt med lack. Återlimning av beg ruta. Hållfastigheten på den stolpen blir vad den blir.
Enligt handboken för att veta att allt är strukturellt okej byts sidan på bilen komplett fram till dörröppningen istället (från bakluckan) i normalfallet, naturligtvis finns undantag och ställen där du får skarva när skadan är mindre som här. MEN, det finns ingen mindre plåt att köpa än en hel sida från baklucka till dörr. Den plåten är långt ifrån gratis om vi säger så, även där har du dina val, en från t.ex klokkeholm eller en ifrån volvo? Reparatörens val. Tillkommer jobb, ett antal timmar inkl finriktning och grovspackning, tillkommer en lack på kvarts bil med merytor. Tillkommer dessutom en ruta som ska limmas dit med korrekt lim. En tidigare limmad ruta måste iallafall preppas av glasmästaren för att bli tillförlitlig och kostar dej i slutändan lika mycket som en ny med bara limning, om du inte har kontakter hos glasmästaren.
Vilket val man än väljer så finns där en firma som vill ha runt 800kr i timman och uppåt om du nu inte känner nån som gör jobbet billigare.
Men mitt ord är inte lag på nåt sätt, som sagt sätt dej och ring runt.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]