Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dieselsmurfe
Min torkarmotor gav upp i vintras. Funderar på att byta ut till en ny torkarmotor från skruvat eller en begangnad från en skrot. Är det 04 orna som har Vilo läge På höger sida?. Har 04 orna Plast eller metall kugghjul?. Tacksam för svar.
av Cedrix
Sitter i alla fall plasthjul på min 04:a
Användarvisningsbild
av Jan B
V70 N 04 13 000 Mil.
Jordning saknades.Den svarta kabeln antagligen av.
Drog en ny från en av skruvarna på vä gångjärn in genom gummiproppen på gaveln i luckan.Tejpa med vävtejp mot gaveln.
Genom luckans hålrum och fram till motorn.
Där sitter på min, en liten klammer som går att lossa och vrida för att klämma ledningen mot motorns plåthölje.

Finns ström vid motorn vid mätning och det inte fungerar kan det vara jordfel, såvida inte motorn rasat förstås.
Jag hade väl tur säkert.
Men ett jobb som inte kostade något att åtgärda, tills mer kablar går av, villsäga.
av maniacgolfer
Jag har en "sen" V70 2003 2,4 snikvarianten.

Har kolla lite och alla sena 2003 och upp till 2007 har samma motor som har viloläge till höger.
Verkar som att dessa är populärast då det finns väldig få att hitta i begagnat.

Se bild på en här
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p269953

Håller just på att fixa min, hoppas....har en backup på skroten att hämta på torsdag om det behövs, motor och torkararm = 1000:-

//M
av kamilenski
Det blir en ny för min del. Bilia.2350. 2-3 veckors leveranstid.
Men måste fixa till programändring. Vill inte den startar per automatik med backen...
av wohlfie
Ja detta med torkarbladet bak går igång om man har R i o kör torkarblad fram så går bak också igång... är väll en bra tanke.
Dock som jag som inte har garage på vinter får ett helvete om man glömmer detta.
99% så fryser bladet där bak o bildas is o den väger kg. så går ju motorn sönder rätt lätt.
Så jag gjorde så här nu under vinter för o slippa motorn problem..
Jag plocka bort säkring till torkaren bak.. dock får man fel medelande på display med hellre det än 3000för ny motorn.
Jag vet dock inte om man kan ändra inställningar för detta..
av kamilenski
JAG VET. Man kan lämna in bilen för omprogrammering på Volvo (cert verkstad). Men jag vet inte vad det kostar. Funderar på att dra en extra kabel (beroende på vad ompro kodtar ) till att brytta strömmen.
Den kan anslutas i serie med säkringen!
av 850-Mange
Väcker upp denna tråd igen. Som en hel del andra har jag fått problem med torkarmotorn bak (i mitt fall på en V702.5T 2007) och plockade igår bort den får att se hur det stod till. Såg ganska ok ut men klart är att axeln kärvat fast riktigt rejält. Det jag undrar är hur man lyckas få ur axeln? Kanske en dum fråga men åt vilket håll ska den ur? Antog att kuggarna och resten av mekanismen sitter fast i axeln dvs man måste slå ur axeln från där torkararmen ska sitta, eller? Testade att skruva på muttern och sätta på en hylsa och slå lite men utan resultat (rör sig några mm men inte mer). Ska göra nytt försök idag och se om rostlösaren bitit något... Något tips från någon som haft bekymmer med axeln?
av BusterXXL
Alldeles riktig. Axeln skall tas ut åt det hållet motorn sitter. Dvs knacka ut axeln från där torkararmen sitter monterad.
Jag körde med 6-66 och skruvade på muttern på axeln (några varv bara så att den fortfarande skyddar axeln). Sen knackade jag , med en hammare på muttern så lossnade axeln.
Gör rent och smörj upp och montera ihop igen, voilá och du har sparat många sköna lusentappar.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 26

Möjligen kom den grå beläggningen […]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]

Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]