Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

I informationsbroschyren för Volvo S60 står det att audiosystemen High Performance och Premium Sound innehåller en RDS-radio med dubbla tuners. Finns det någon som vet hur dessa dubbla tuners används? Jag ser två möjliga användningsområden:

1) Att förbättra signalkvalitén genom att låta de två mottagarna vara kopplade till varsin antenn och lyssna på samma kanalfrekvens. Signalerna från de båda mottagarna multiplexas ihop för att minska risken för störningar i områden med dåliga sändningsförhållanden. Denna metod är beskriven i ett patent i USA och man kallar det då att mottagarna arbetar i diversity mode. Metoden förutsätter att man har dubbla FM-antenner på bilen.

2) Använda den andra mottagaren för att i bakgrunden kontinuerligt scanna igenom hela frekvensbandet efter RDS-avbrott. På så vis kan radion byta kanal vid trafikmeddelanden, nyheter, alarm och programtyper etc på stationer utanför det FM-nätverk som nuvarande radiostation tillhör. Exempelvis skulle jag kunna få avbrott för nyheter på P3 även om jag lyssnar på Mix Megapol. Det vore en välkommen funktion. Metoden kallas i ovan nämnt patent non-diversity mode.

Det vore käckt om man i en meny kunde växla mellan diversity och non-diversity mode.
Senast redigerad av 2 ulf_gbg, redigerad totalt 0 gång.
Nu skriver du inget om årsmodell, men typ 06...
Så har en eller om det är två olika stereo support för diversity.
Det där med att det står dubbla tuners är nog marknadsföringstext. Borde stått något annat för att inte förvirra.

Vanliga antenn i en V70 sitter i ena sidobakrutan. Det finns också en andra antenn i bakre kofångaren, men ingen antennförstärkare. Man måste komplettera med en antennförstärkare för att få diversitet.
Mich skrev:Nu skriver du inget om årsmodell, men typ 06...
Så har en eller om det är två olika stereo support för diversity.
Det där med att det står dubbla tuners är nog marknadsföringstext. Borde stått något annat för att inte förvirra.

Vanliga antenn i en V70 sitter i ena sidobakrutan. Det finns också en andra antenn i bakre kofångaren, men ingen antennförstärkare. Man måste komplettera med en antennförstärkare för att få diversitet.
Hmmm...intressant!
Jag har beställt en S60 MY11 med High Performance Audio och 5"-displayen. Återstår att se om båda tunerkretsarna används i det systemet och i så fall hur (diversity mode eller non-diversity mode). Det låter absurt att hävda att stereon har dubbla tuners om mjukvaran bara använder den ena av dessa. Det låter i mina öron som falsk marknadsföring. Men jag ska inte döma förrän jag har haft möjlighet att undersöka saken.
Jag ställde frågan till min säljare i veckan och han svarade att min bil endast har en FM-antenn. Istället för att, som i en single-tuner radio, avbryta radiomottagningen ett kort tag vid sökning efter frekvens med bättre signalkvalitet (s.k AF switching) låter man den extra tunern göra detta i bakgrunden och radiolyssnandet påverkas inte. Frågan är dock om man märker någon skillnad som kund då genomsökningen av FM-bandet går väldigt fort.
Däremot hoppas jag att man, förutom AF switching, även scannar efter RDS-interrupt på hela frekvensbandet, vilket jag beskrev i mitt ursprungliga inlägg. Jag skall testa detta när jag får min bil om några dagar. Om någon annan är sugen på att testa det så är det bara att tuna in en station utanför SR:s nät (förslagsvis någon reklamradiostation som inte är så raffinerade på att använda RDS) samt slå på NEWS-interrupt. Vid varje hel timme skickar SR ut NEWS-interrupt och om radion då byter till SR-stationen så funkar det som jag vill.

Hälsningar,
Ulf
Efter att ha studerat instruktionsboken lite nogare står det klart att avbrott för nyheter, trafikinformation och programtyper (PTY) bara görs inom den just nu inställda stationens RDS-nätverk. Synd att man inte använder möjligheten med dubbla tuners lite smartare än till att bara göra automatiska frekvensuppdateringar, s.k AF switching. Om man vill vara säker på att inte missa viktig trafikinformation så gör man nog bäst i att hålla sig till SR's kanaler.

Laddar ner MCA-filen och kör den. Då f&[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]