Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moody
Well done...intressant

ok, så TC-funktionen (broms) används typ vid start och SC-funktionen (strypning) vid normal körning.
Användarvisningsbild
av CarMan
Moody skrev:
Anlo skrev:Hej,

Mitt första inlägg här... Jag är på jakt efter en V70N 2.4T eller 2.5T och har ett par funderingar:

- Hur arbetar STC? Enbart motorstrypning eller bromsas också det snabbast spinnande hjulet? Hade en Sunny GTI -92 för ungefär hundra år sedan som hade diffbroms, det gjorde stor skillnad på vintern. Hur stryps motorn - med hjälp av insprutningen eller tändningen eller kanske både och? Eller har bilen kanske elektroniskt gasreglage?

- Är det möjligt att beställa stilett-nyckeln som kom 04 till en 03:a? (Och få att fungera, naturligtvis :roll:) Någon som gjort det och har ett ungefärligt pris?

/Andreas
STC=antispinn. Regelerar hjulspinn genom att strypa motorkraften. Vill du ha ett mer avancerat system som även bromsar hjulen individuellt så får du leta efter ett exemplar med DSTC=antisladd.

Enklaste sättet (kanske inte det billigaste dock) att få stilett-nyckeln är att du väljer en 2,5T. Om jag inte minns fel så introducerades den motorn och stilett-nyckeln samtidigt (modell 2004)
Va. skärpning. tipsa inte om saker o ting om du inte vet vad du säger! Deta skapar ju bara förvirring om man gissar, o gissar fel.
av Anlo
Efter moget (?) övervägande har jag nu slagit till. 8) Det blev en 2.4T Business -03 med 12 700 mil på mätaren. Enormt fint skick jämfört med alla andra jag tittat på. 155 000 kr fick jag slanta upp för den hos handlaren. Hade hoppats på att köpa privat, men det fanns inte så mycket att välja på med rätt färg, inredning och utrustning. Mycket nöjd än så längre, motorkaraktären är så underbar i dessa motorer. Har de senaste två åren kört Honda Prelude -98, som iofs också har en väldigt trevlig motor - detta blev dock ett skapligt uppköp i fråga om utrymmen!

Tankade fullt och nollställde färddatorn i Uppsala. Efter tämligen lugn körning (så att tjejen skulle hänga med i sin Corsa) på E4:an de 10 milen upp till Gävle hade jag en medelförbrukning på 0.75 l/mil. Inte illa för 1600 kg turbobil med 200 kusar. Antar att förbrukningen kommer att stiga en del vid mer normal, blandad körning men det är ändå imponerade att den kan gå så snålt.

Lite bilder för den som är nyfiken:
http://www.anlo.net/v70/

Kollade rekommenderat lufttryck på skylten i tankluckan. Jag har originaldimensionen 205/55-16 men är inte 2.2 bar fram och 2.1 bak lite väl lågt även utan last?

/Andreas
av Noodles
Ser fin ut!! :)

Däcktrycken som står på tankluckan är låga.

Här finns en tabell med riktvärden.
Användarvisningsbild
av Loner
Anlo skrev:. Antar att förbrukningen kommer att stiga en del vid mer normal, blandad körning men det är ändå imponerade att den kan gå så snålt.
Ja visst är det "härligt", har en kund som jag pendlar ganska ofta till. blir 16 mil tur o retur inkl kort rest för att käka lunch.
Ligger jag och kör lagligt klarar jag denna tur på 0,7l/milen.

För "dagbok" på bilen, och den har dragit 0,98 i snitt sen jag köpte den för ca 2000 mil sedan. Stadskörning är inte desa bilars starka sida om man tittar på bensinförbrukning.
Anlo skrev: Kollade rekommenderat lufttryck på skylten i tankluckan. Jag har originaldimensionen 205/55-16 men är inte 2.2 bar fram och 2.1 bak lite väl lågt även utan last?
Ja det är tokigt lågt, i med iaf 2.5 bar fram och bak.

/L
av Moody
CarMan skrev:
Moody skrev:
Anlo skrev:Hej,

Mitt första inlägg här... Jag är på jakt efter en V70N 2.4T eller 2.5T och har ett par funderingar:

- Hur arbetar STC? Enbart motorstrypning eller bromsas också det snabbast spinnande hjulet? Hade en Sunny GTI -92 för ungefär hundra år sedan som hade diffbroms, det gjorde stor skillnad på vintern. Hur stryps motorn - med hjälp av insprutningen eller tändningen eller kanske både och? Eller har bilen kanske elektroniskt gasreglage?

- Är det möjligt att beställa stilett-nyckeln som kom 04 till en 03:a? (Och få att fungera, naturligtvis :roll:) Någon som gjort det och har ett ungefärligt pris?

/Andreas
STC=antispinn. Regelerar hjulspinn genom att strypa motorkraften. Vill du ha ett mer avancerat system som även bromsar hjulen individuellt så får du leta efter ett exemplar med DSTC=antisladd.

Enklaste sättet (kanske inte det billigaste dock) att få stilett-nyckeln är att du väljer en 2,5T. Om jag inte minns fel så introducerades den motorn och stilett-nyckeln samtidigt (modell 2004)
Va. skärpning. tipsa inte om saker o ting om du inte vet vad du säger! Deta skapar ju bara förvirring om man gissar, o gissar fel.
Och vad exakt har jag tipsat om som jag inte vet vad jag säger?
av Pebben
Han syftar nog på det du skrev om inviduell bromsning av hjul, det var dock inget fel i det du skrev förutom att det kan misstolkas. Men som Carman skrev tidigare i annat inlägg att vill man misstolka så gör man det. För att förtydliga och vilket du säkert menade så bromsas fortfarande hjulen vid STC för att överföra kraften. Dock inte inviduellt på alla fyra för att undvika en sladd.
Skall tillägga också att STC är värdelöst när det gäller låga hastigheter, är man bara något van förare så är det lättare att ta sig upp för ex. en hal backa med systemet urkopplat. Vi högre hastigeter ex. en omkörning är det jättebra för då är det svårare att parera själv.
av Moody
Tack för klargörandet Pebben!

Bra sammanfattat och skrivet
Användarvisningsbild
av CarMan
Moody skrev:
CarMan skrev:
Moody skrev: STC=antispinn. Regelerar hjulspinn genom att strypa motorkraften. Vill du ha ett mer avancerat system som även bromsar hjulen individuellt så får du leta efter ett exemplar med DSTC=antisladd.

Och vad exakt har jag tipsat om som jag inte vet vad jag säger?
jag syfta på att du påstod att man får mer avanserad spinreglering om man väljer DSTC, vilket är helt fel. Bilar med DSTC har exakt samma antispinreglering som biler med STC. skilnaden är att biler med DSTC har hantiskaddsystem, som hindrar bilen från att under & överstyra, häva sladdar & ta bilen igenom hala kurvor.
Användarvisningsbild
av Stoffe
Loner skrev:
Anlo skrev:. Antar att förbrukningen kommer att stiga en del vid mer normal, blandad körning men det är ändå imponerade att den kan gå så snålt.
Ja visst är det "härligt", har en kund som jag pendlar ganska ofta till. blir 16 mil tur o retur inkl kort rest för att käka lunch.
Ligger jag och kör lagligt klarar jag denna tur på 0,7l/milen.

För "dagbok" på bilen, och den har dragit 0,98 i snitt sen jag köpte den för ca 2000 mil sedan. Stadskörning är inte desa bilars starka sida om man tittar på bensinförbrukning.
Anlo skrev: Kollade rekommenderat lufttryck på skylten i tankluckan. Jag har originaldimensionen 205/55-16 men är inte 2.2 bar fram och 2.1 bak lite väl lågt även utan last?
Ja det är tokigt lågt, i med iaf 2.5 bar fram och bak.

/L
Men den går fan så tyst o mjukt!!!
Men jag hällde i 2.7 runt om iaf =)

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]