Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#478164
VolvoB20 skrev:Gott folk, nu behöver ni inte spekulera, ponera och fundera längre......

Jag kunde inte hålla mig längre utan var tvungen att leta upp S60/V60 och botanisera runt lite i bilen och dessutom krypa under bilen för att får visshet.

Vad skulle jag hitta? En massa stag ala F1-bil för att ge enorm körglädje men som skulle ta massor med plats.

Nej, så var det inte, förklaringen var mycket enklare än så. Jag skulle vilja kalla det en ren designsak. Varför finns nu inte plats för reservhjul då, jo högsta bilmode är ju dubbla avgasutblås, ett på varje sida, annars kan man inte vara sportig eller premium.

Det som tar upp all platsen är en grymt stor tvärställd ljuddämpare och ett omfattande rörmokeri för att få det att ryka ur båda ändrören trots att det bara finns ett smalt avgasrör från motorn och bakåt.

Klassikt brukar man ju ha en längdställd ljudämpare med utblås på ena sidan, vilket lämnar gott om plats för resevhjulsbaljan på andra sidan.

Någon vikt eller kostnadsbesparing kan man ju inte heller göra då alla rören och utblåsen säker kostar och väger lika mycket som man sparat in på reserven.

Nu anser jag saken utagerad för mig, Modern design kräver dubbla utblås för att man ska vara med i matchen även om man får dumpa reseven.

Konstigare än så var det inte....

Klockrent !!! :-)-)

Alltså det handlar om design..
#478178
Sharkbait skrev:
VolvoB20 skrev:Gott folk, nu behöver ni inte spekulera, ponera och fundera längre......

Jag kunde inte hålla mig längre utan var tvungen att leta upp S60/V60 och botanisera runt lite i bilen och dessutom krypa under bilen för att får visshet.

Vad skulle jag hitta? En massa stag ala F1-bil för att ge enorm körglädje men som skulle ta massor med plats.

Nej, så var det inte, förklaringen var mycket enklare än så. Jag skulle vilja kalla det en ren designsak. Varför finns nu inte plats för reservhjul då, jo högsta bilmode är ju dubbla avgasutblås, ett på varje sida, annars kan man inte vara sportig eller premium.

Det som tar upp all platsen är en grymt stor tvärställd ljuddämpare och ett omfattande rörmokeri för att få det att ryka ur båda ändrören trots att det bara finns ett smalt avgasrör från motorn och bakåt.

Klassikt brukar man ju ha en längdställd ljudämpare med utblås på ena sidan, vilket lämnar gott om plats för resevhjulsbaljan på andra sidan.

Någon vikt eller kostnadsbesparing kan man ju inte heller göra då alla rören och utblåsen säker kostar och väger lika mycket som man sparat in på reserven.

Nu anser jag saken utagerad för mig, Modern design kräver dubbla utblås för att man ska vara med i matchen även om man får dumpa reseven.

Konstigare än så var det inte....

Klockrent !!! :-)-)

Alltså det handlar om design..
Självklart, det är ju för att "designen" är bra som jag köpt V60! Jag vill p g a "designen" inte ha t ex en V70. Dessutom vill jag alltid ha det som ännu inte kommit ut på marknaden...
#478182
bilgalen skrev:Vad är problemet? Det är väl bara att göra det valbart precis som i Audi? Eller åtminstone gäller detta vissa Audi-modeller då den Audi A4 jag kollade på senast i en bilhall hade ett reservdäck i skuffen.


Nä, Audi A4 tex har lagt ljuddämparen på sidan så det finns plats för resevhjulet eller så har du det som praktiskt stuvutrymme. På S60/V60 är det fullt med ljuddämpare och rörmokeri så det finns ingen plats.

Designen med dubbla utblås är viktigare än att få med reservhjulet.
#478186
Sharkbait skrev:
Klockrent !!! :-)-)

Alltså det handlar om design..
Och ???
Det har flera skrivit med början 30-40 kommentarer tillbaka i denna tråd att det är bl.a. design, det innebär att nödhjulet inte får plats.
samt att det även kan vara viktbesparande.
Varför tror du bilar säljer, det var längesedan en bil kunde se ut som en Container och ändå gick att sälja...
#478192
VolvoB20 skrev:
bilgalen skrev:Vad är problemet? Det är väl bara att göra det valbart precis som i Audi? Eller åtminstone gäller detta vissa Audi-modeller då den Audi A4 jag kollade på senast i en bilhall hade ett reservdäck i skuffen.


Nä, Audi A4 tex har lagt ljuddämparen på sidan så det finns plats för resevhjulet eller så har du det som praktiskt stuvutrymme. På S60/V60 är det fullt med ljuddämpare och rörmokeri så det finns ingen plats.

Designen med dubbla utblås är viktigare än att få med reservhjulet.
Jag menade bara att det är lösbart om man vill från biltillverkarens sida. Audin jag kollade på hade också dubbla utblås, vad nu det ska vara bra för?
#478193
bilgalen skrev:
VolvoB20 skrev:
bilgalen skrev:Vad är problemet? Det är väl bara att göra det valbart precis som i Audi? Eller åtminstone gäller detta vissa Audi-modeller då den Audi A4 jag kollade på senast i en bilhall hade ett reservdäck i skuffen.


Nä, Audi A4 tex har lagt ljuddämparen på sidan så det finns plats för resevhjulet eller så har du det som praktiskt stuvutrymme. På S60/V60 är det fullt med ljuddämpare och rörmokeri så det finns ingen plats.

Designen med dubbla utblås är viktigare än att få med reservhjulet.
Jag menade bara att det är lösbart om man vill från biltillverkarens sida. Audin jag kollade på hade också dubbla utblås, vad nu det ska vara bra för?

Varför ska man lösa ngt som inte behöver lösas?
#478194
Steff 99 skrev:
Sharkbait skrev:
Klockrent !!! :-)-)

Alltså det handlar om design..
Och ???
Det har flera skrivit med början 30-40 kommentarer tillbaka i denna tråd att det är bl.a. design, det innebär att nödhjulet inte får plats.

Vad snackar du om?

Det var jag som skrev först att det var pga designen Volvo har tagit bort reservhjulet. Där efter så börjar vissa hugga emot och säga att det inte är pga designen!
#478200
bilgalen skrev:
oskobe skrev:Varför ska man lösa ngt som inte behöver lösas?
Efter att du läst denna tråd...är din kommentar inte särskilt genomtänkt...
Ovanstående är min personliga åsikt (att det inte behövs ngt hjul och därför inte behöver "lösas")
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]