- fre 17 dec 2010, 21:38
Klockrent !!!
-)
Alltså det handlar om design..
VolvoB20 skrev:Gott folk, nu behöver ni inte spekulera, ponera och fundera längre......
Jag kunde inte hålla mig längre utan var tvungen att leta upp S60/V60 och botanisera runt lite i bilen och dessutom krypa under bilen för att får visshet.
Vad skulle jag hitta? En massa stag ala F1-bil för att ge enorm körglädje men som skulle ta massor med plats.
Nej, så var det inte, förklaringen var mycket enklare än så. Jag skulle vilja kalla det en ren designsak. Varför finns nu inte plats för reservhjul då, jo högsta bilmode är ju dubbla avgasutblås, ett på varje sida, annars kan man inte vara sportig eller premium.
Det som tar upp all platsen är en grymt stor tvärställd ljuddämpare och ett omfattande rörmokeri för att få det att ryka ur båda ändrören trots att det bara finns ett smalt avgasrör från motorn och bakåt.
Klassikt brukar man ju ha en längdställd ljudämpare med utblås på ena sidan, vilket lämnar gott om plats för resevhjulsbaljan på andra sidan.
Någon vikt eller kostnadsbesparing kan man ju inte heller göra då alla rören och utblåsen säker kostar och väger lika mycket som man sparat in på reserven.
Nu anser jag saken utagerad för mig, Modern design kräver dubbla utblås för att man ska vara med i matchen även om man får dumpa reseven.
Konstigare än så var det inte....
Klockrent !!!

Alltså det handlar om design..