Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Sebben
Tjena tjena, köpte en volvo 740 för någon vecka sedan med kännedom om alla barndomsfel osv, men jag fick ett bra pris och köpte den iallafall. När jag fick den var det ungefär fulltank i den. Jag och några kompisar åkte runt och sladda hela kvällen och hade roligt. Sedan började bilen på att ( bara ibland ) tappa kraften, bluddrade lite lätt. Jag frågade en kille på okq8 vad som kunde vara felet och han föreslog k-sprit, jag tankade fulltank och hävde i en flaska sådant och bilen gick klockrent igen. Men nästa gång efter några dagar när bensinen började ta slut så började den likadant igen.. Men denna gång lite mer, så jag provade något medel som skulle göra rent spridare och hela systemet, tankade fulltank igen och allt funkade klockrent tills nästa gång tanken började bli tom.. Så nu har jag börjat fundera och läst att det kanske är förpumpen det är fel på? Jag har även hört ett vinande ljud under förarstolen som jag hörde kunde ha att göra med att sekundärpumpen får jobba hårdare om förpumpen håller på att ge sig? Men hur som helst tycker jag det är konstigt att bilen växlar mellan att gå bra till bluddret vid dåligt med bensin i tanken. Men då jag varvar upp den tex på 2an och 3an så börjar den inte bluddra.. Skitkonstigt. Så nu undrar jag vad ni tycker och tänker? Har en 245a med samma motor, funkar den pumpen tro? Mvh
av skruvo
Som du säger är nog förpumpen det första du ska kolla. I bagaget under mattan vid "skidluckan" finns det en lucka du kan skruva bort, sedan ser du tankarmaturen som pumpen sitter i, ett vanligt fel är att dom är helt sönderrostade. På min 740 var elkontakten till pumpen avrostad. Annars kan du mäta pumpen med multimeter i säkringshållaren som sitter bakom askkoppen vid växelspaken. Där i uttag 11 kan du mäta och se va du får. Ska ligga på runt 1.32 ampere ungefär, det hade jag i min 740 och tror det är normalt.

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]