Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#477353
Sharkbait skrev:Jag ser det bara som en design sak att ta bort reservhjulet!

Ponera? Har dem gjort en ny bakvagn till V60 eller inte? Har Volvo inte gjort det så skriv inte "att ponera" utan istället skriv att dme har gjort det!!

Spelar ingen roll om det inte är ett nytt fenomen att ta bort reservhjulet, det är dåligt! Det är ett faktum att många biltillverkare har tagit bort reservhjul, dåligt! Det är ett faktum att många biltillverkare har gjort ett simpelt byte av lampa till en komplicerade sak, dåligt.
Det är löjligt att höra att man inte skall ta upp förändringar som biltillverkarna gör som blir det till det sämre!!


Eftersom du gillar att ponera så kan vi ponera lite mer. Faktum är att Volvo har nu tagit bort reservhjulet och domkraften från V60. Ponera du själv inte äger en domkraft sedan tidigare. Ponera att Volvo följer med dem övriga biltillverkarna och gör det simpla lampbytet till något komplicerat. Att man måste pumpa upp bilen och skruva bort hjulet för att komma åt lampan. Eftersom många skriver att folk inte byter reservhjul vid en punktering utan väntar på Volvo Assistans istället så betyder det att dem åker in till Volvo för att byta en simpel lampa. Vips så tjänar Volvo ännu mera pengar för egentligen ett simpelt lampbyte...
Det verkar nästan som att du mest skriver för att provocera fram grejer....

Jag har inte varit med i utvecklingen av chassit i S60/V60, så jag kan inte veta hur bakvagnen har ändrats. Men däremot kan man ju gissa att den har förändrats ganska mycket med tanke på köregenskaperna.

Jag ser fortfarande inte hur det kan bli en designgrej att plocka bort något som ändå ligger under bagagerumsgolvet 99% av tiden.

Det sista med att man i framtiden skulle behöva domkraften till lampan vet jag inte riktigt vad du har fått ifrån. Lamporna sitter fast med två stora "sprintar". Det gör att allt som krävs för att byta lampa är - 1. öppna huven 2.Dra upp sprintarna (som gör att hela lamphuset lossnar 3. Byt lampa. Detta var en grej som Volvo var först med och det kom på Volvo XC90 år 2002.
#477355
Utvecklingen ac Y2 chassit har skett isamband med ford, det är et schessi som ska passa mnga bilmodeller.

S60 är ju som många redan vet byggd på samma platta som S80/V70ii Mondeo/Smax.

Det är troligen inte ekonomskt försvarbart att göra för stor förending på plattan, då efterfrågan på reservhjul är liten.

Men för den som vill så fins det ju framtaget ett reservhul på en viss marknad (vet ej vilken, men har set bilder)
Det är en påse med spännband, som hjulet ligger i o spänns fast i bagaget.
#477439
Sharkbait >> varför inte köpa en Peugeot "modell Ä" med reservhjulet upphängt under bilen. Det är säkert riktigt lattjo den dagen man får punka att fippla fram ett dyngigt hjul som kanske hängt där i 10 år. 8)
#477488
Sharkbait skrev:
sandberg skrev:Varför betala ett antal tusenlappar och extra vikt för att ha något som kanske ska användas en gång under bilens livstid? Tycker det är klokt att man tagit bort något så onödigt. Det är väl större risk att motorn rasar än att man får punka...
Tidigare så har revervhjul ingått i nybilspriset. Så vart får du "antal tusenlappar" ifrån?

Extra vikt? Kommer du med ett sådant påstående så kan du ta fram vikt skillnaden mellan reservhjul vs lagningslapp+kompressor!

V60 väger mellan 1600-1700kg. Det är ingen lätt LITEN bil!

Då borde vi ha många motorer som har rasat enligt dig!
Det är klart att reservhjulet ingår i priset du ger, men om de inte har med ett hjul så borde ju priset onekligen bli lägre.
#477503
CarMan skrev:S60 är ju som många redan vet byggd på samma platta som S80/V70ii Mondeo/Smax.
Är det inte samma platta som XC60?
Där finns gott om plats under bagagegolvet, trots reservhjul....
#477513
Många åsikter här, ni har dock inte lyckats övertyga mig om fördelen med att reservhjul fattas ännu. Jag tycker fortfarande så här:

Komfort/Säkerhet. Jag har varit med om över 10 punkteringar och några utan reservhjul och det blev ett litet helvete. Även om man har "assistance" så bogerar ju de bara och dumpar bilen så får man vänta till måndag och gummiverstaden öppnar och kan fixa däcket. Det vill jag aldrig mer uppleva. Det tror jag inte ni heller vill vara med om.

-Utrymme, V70/XC70 har ju enormt utrymme under durken, Där ligger reservhjul, verktyg, förband, och en stor subwoofer och som grädde på moset ett stort förvaringsutrymme (kan visst t.o.m fås med låsning som ett värdeskåp), att V60 då inte ens har plats för ett minilättvikts-reservdäck är ju rätt ynkligt.

-Ekonomi, ett lättviktseservhjul kan inte kosta mer än 200-300 spänn i produktion och man sparar ju in kompressor och lagningssats som inte är gratis.

-Miljö, 5 kg extra kan inte göra någon revolution på en bil som väger strax under 2 ton. 18-tummsfälgar och millioner andra designprylar väger ju massor mera och drar mera bränsle

-Körglädje/prestanda, T.o.m i min dubbelturbo-supra med mycket avancerad bakvagn ligger ett litet temporärt reservhjul under golvet. oCh den bilen har inga problem med körgjädje eller i prestanda runt en bana. Att man inte skulle kunna bygga en bil som är roliga att köra om man ska ha med ett lättviktsreservhjul köper jag inte.

Ljuspunkten var CarMan som berättar att det finns ett lättviktshjul man kan köpa till, dock måste det ligga i bagaet :-(O) Men det skulle jag nog uthärda på långresor och semestertripper.
#477523
VolvoB20 skrev:Ljuspunkten var CarMan som berättar att det finns ett lättviktshjul man kan köpa till, dock måste det ligga i bagaet :-(O) Men det skulle jag nog uthärda på långresor och semestertripper.
Montera på utsidan av bakluckan? :mrgreen:






Såg en Cayenne för ett par veckor sedan med ett sådant montage, såg fördjävligt ut!
#477533
Jag tycker det är synd att man ironiserar över de som vill kunna beställa reservhjul. De som inte vill ha reservhjul behöver ju inte beställa det.
#477566
Fast jag förstår fortfarande inte logiken. Om man har ett komplett riktigt hjul som ligger där bak så är det ju åtminstone till någon nytta. Har man ett halvdant däck man får köra 60 med så kör man ju ändå på sin höjd bara hem eller till gummiverkstaden för att införskaffa ett nytt däck. Precis som man gör om man har assistans. Så vad är poängen med ett reservhjul isåfall? Att du möjligtvis ett par gånger under din livstid spar 20 minuters väntan på assistans?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]