- ons 15 dec 2010, 20:45
#477353
Jag har inte varit med i utvecklingen av chassit i S60/V60, så jag kan inte veta hur bakvagnen har ändrats. Men däremot kan man ju gissa att den har förändrats ganska mycket med tanke på köregenskaperna.
Jag ser fortfarande inte hur det kan bli en designgrej att plocka bort något som ändå ligger under bagagerumsgolvet 99% av tiden.
Det sista med att man i framtiden skulle behöva domkraften till lampan vet jag inte riktigt vad du har fått ifrån. Lamporna sitter fast med två stora "sprintar". Det gör att allt som krävs för att byta lampa är - 1. öppna huven 2.Dra upp sprintarna (som gör att hela lamphuset lossnar 3. Byt lampa. Detta var en grej som Volvo var först med och det kom på Volvo XC90 år 2002.
Sharkbait skrev:Jag ser det bara som en design sak att ta bort reservhjulet!Det verkar nästan som att du mest skriver för att provocera fram grejer....
Ponera? Har dem gjort en ny bakvagn till V60 eller inte? Har Volvo inte gjort det så skriv inte "att ponera" utan istället skriv att dme har gjort det!!
Spelar ingen roll om det inte är ett nytt fenomen att ta bort reservhjulet, det är dåligt! Det är ett faktum att många biltillverkare har tagit bort reservhjul, dåligt! Det är ett faktum att många biltillverkare har gjort ett simpelt byte av lampa till en komplicerade sak, dåligt.
Det är löjligt att höra att man inte skall ta upp förändringar som biltillverkarna gör som blir det till det sämre!!
Eftersom du gillar att ponera så kan vi ponera lite mer. Faktum är att Volvo har nu tagit bort reservhjulet och domkraften från V60. Ponera du själv inte äger en domkraft sedan tidigare. Ponera att Volvo följer med dem övriga biltillverkarna och gör det simpla lampbytet till något komplicerat. Att man måste pumpa upp bilen och skruva bort hjulet för att komma åt lampan. Eftersom många skriver att folk inte byter reservhjul vid en punktering utan väntar på Volvo Assistans istället så betyder det att dem åker in till Volvo för att byta en simpel lampa. Vips så tjänar Volvo ännu mera pengar för egentligen ett simpelt lampbyte...
Jag har inte varit med i utvecklingen av chassit i S60/V60, så jag kan inte veta hur bakvagnen har ändrats. Men däremot kan man ju gissa att den har förändrats ganska mycket med tanke på köregenskaperna.
Jag ser fortfarande inte hur det kan bli en designgrej att plocka bort något som ändå ligger under bagagerumsgolvet 99% av tiden.
Det sista med att man i framtiden skulle behöva domkraften till lampan vet jag inte riktigt vad du har fått ifrån. Lamporna sitter fast med två stora "sprintar". Det gör att allt som krävs för att byta lampa är - 1. öppna huven 2.Dra upp sprintarna (som gör att hela lamphuset lossnar 3. Byt lampa. Detta var en grej som Volvo var först med och det kom på Volvo XC90 år 2002.