Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Har har du något att ev jämföra med i alla fall. F staken är från -88 och av den klenaste upplagan
Bensinskallen skrev:Ok....

b230 ( vanlig F -88 ):

-39,5mm kolvbult till topp
-Urgröpning: 2mm
-Ytterligare 7mm material

b23 ( E ):

-46,25mm kolvbult till topp
-Urgröpning: kolven är plan
-8mm material

Kanske är så att det är ca 7 mm material oavsett kolvsort ( "lagom tjockt" ) ?
Kan även avslöja att kolven är riktigt mjuk, tog inte många sekunder att komma igenom med en alldaglig borr.... ;) Dock så höll den bra för glidhammaren jag fick använda för att få ur kolven, eftersom den satt fastrostad i loppet ganska rejält.

Passade på att ta lite bilder för den intresserade ;) :

Bild

M-stake vs f:s tandpetare

Bild

9 vs 14mm i bredd för den som undrar..............

Bild
av maccan92
mina stakar var 13,5 tror jag, tror inte skjutmåttet stämmer.. men dom är rätt grova iaf.. hur ser man om det är m stake eller om det är ft/fk stake? står det nån bokstav?
av volvo944gl
Stakarna och kolvarna håller nog! frågan är bara hur länge ringar och veven håller?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
volvo944gl skrev:Stakarna och kolvarna håller nog! frågan är bara hur länge ringar och veven håller?
Ringarna håller så länga det inte spikar, emn det gälelr ju även för kolvarna. Veven håller för långt mycket mer än vad kolvar/stakar orkar med så den behöver man inte oroa sig för.

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]