NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av greenbay
Lådan skall ju hålla för den motorn och bil den sitter monterad i. eller hur?
/greenbay
Användarvisningsbild
av olindh
ajjax skrev:
olindh skrev:20 % av totalkostnaden tycker jag låter som ett riktigt bra erbjudande. Förhoppningsvis kör du lite mer försiktigt denna gången.
jo visst är 20% är fair deal men att betala 10 000:- för en växellåda efter 6000 mil är inte ok. Försiktigt? jag har tagit det hyfsat lungt med bilen. Å andra sidan tycker jag själv att en växellåda ska hålla längre även om man skulle ha kört väldigt hårt med den.
Först påstår du att skadecenter har gjort något med lådan men sen tycker du ändå att Volvo ska betala 100%? Har bilen gått 6000 mil så ska den ersättas med en växellåda som också gått 6000 mil. Får du en helt ny växellåda så får du faktiskt tänka dig att betala en slant. Sen kostar det inte 50 000 kr att byta en växellåda så det blir inga 10 000 kr som du påstår.
greenbay skrev:Lådan skall ju hålla för den motorn och bil den sitter monterad i. eller hur?
/greenbay
Det måste bero på hur man behandlar bilen eller hur?
Användarvisningsbild
av ThomasT
XC90_Executive skrev:Låter som ett typiskt godwill-fall. En växellåda ska självklart hålla mer än 6100mil.

I det andra ärendet så hade jag aldrig accepterat en så stor skadereparation.
på 90-talet hade jag en Renault Clio 16V vars motor total rasade efter 5500mil... jag fick inte en krona i godwill.
Så det är inte alltid man får som man vill...

.
av Doby
ThomasT skrev:
XC90_Executive skrev:Låter som ett typiskt godwill-fall. En växellåda ska självklart hålla mer än 6100mil.

I det andra ärendet så hade jag aldrig accepterat en så stor skadereparation.
på 90-talet hade jag en Renault Clio 16V vars motor total rasade efter 5500mil... jag fick inte en krona i godwill.
Så det är inte alltid man får som man vill...

.

Fast man räknar väl inte med att lådan i en Clio ska hålla längre :lol:
av greenbay
olindh skrev:
greenbay skrev:Lådan skall ju hålla för den motorn och bil den sitter monterad i. eller hur?
/greenbay
Nej. Lådan skall hålla för den aktuella bilen, hur skulle det annars vara menar du??
/greenbay
Användarvisningsbild
av ThomasT
greenbay skrev:
olindh skrev:
/greenbay
Nej. Lådan skall hålla för den aktuella bilen, hur skulle det annars vara menar du??
/greenbay
Man kan givetvis alltid misshandla sönder saker och ting,

Dock så verkar det inte vara aktuellt i detta fall.

.
av ajjax
olindh skrev:
ajjax skrev:
olindh skrev:20 % av totalkostnaden tycker jag låter som ett riktigt bra erbjudande. Förhoppningsvis kör du lite mer försiktigt denna gången.
jo visst är 20% är fair deal men att betala 10 000:- för en växellåda efter 6000 mil är inte ok. Försiktigt? jag har tagit det hyfsat lungt med bilen. Å andra sidan tycker jag själv att en växellåda ska hålla längre även om man skulle ha kört väldigt hårt med den.
Först påstår du att skadecenter har gjort något med lådan men sen tycker du ändå att Volvo ska betala 100%? Har bilen gått 6000 mil så ska den ersättas med en växellåda som också gått 6000 mil. Får du en helt ny växellåda så får du faktiskt tänka dig att betala en slant. Sen kostar det inte 50 000 kr att byta en växellåda så det blir inga 10 000 kr som du påstår.
/greenbay
Så här ligger det till att jag krocka med bilen och får den inlämnad på skadecenter. Och när jag får tillbaka bilen är det en rad fel på den, och sedan efter jag åkt 10-15 mil så börjar min växellåda låta som den har rostat ihop. självklart går jag ju tillbaka till skadecenter och konstaterar felet då dom under reperationer har plockat ur min motor. Vad ser du som konstigt att jag tycker dom har gjort fel där? Men jag ombeds då att lämna in min bil på volvo för felsökning där nästa tid är 2 veckor frammåt så måttligt glad får jag ställa min bil och vänta på min tid. efter dom har kollat bilen säger dom att min växellåda rasat. Det är ju inte så att jag gör ett glädjeskutt då eller vad tror du? jag har inte kört hårt med växellådan och blir ju sjukt besviken på att en växellåda ska bara hålla 6000 mil och kontaktar ju självklart volvo och tycker dom ska göra något åt saken. och nej det kostar inte 50 000:- men ny växellåda 26 000:- plus jobb 7-10 000 landar på 34-37000:- vilket blir 7400 plus att massa extra kosntnader säkert kommer upp så det kommer lätt landa på en 8-9000:- så förlåt stryk nån tusenlapp på dom där 10 000:-

MVH Felix
av viktore
Med rätt handlag så kan man rasa allt, så man bör först fråga sig själv om man upprepade gånger misshandlat drivlinan.
Värt att nämna att M66 (antar att du har manuell låda?) sitter alla Volvos motorstarkare bilar som har manuell transmission. S60/V70R och dieslarna som Polestar gladeligen pressar upp till 450-460nm. Sen finns det människor som inte nöjer sig med Polestar utan modifierar allt som koms över i motorrummet och pressar ut 6-700nm med M66 och M56 som är den 5växlade föregångaren.

Vid "normal" körning ska denna växellådan vara skottsäker så om nu motor och växellåda varit nerplockat så måste någon ha klåpat sig där. Stå på dig.
Kan inte låsa upp dragkroken

Bäst är att få upp låset. […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Original är det alltid halogen i helljusstr&a[…]

Hjälpt en som fått problem med sitt t&a[…]

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]