Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mettan
Hej jag har en volvo 940 turbo fulltryckare -95 b230FT som avgas värderna är dåliga på.

Co: ca 2,3 (0,5)
Hc: 60-100 (100)

Detta är på tomgång, och på varv är den kanon.

Saker jag bytt/info: 3st olika lambdasonsder varav 2st nya
3st olika lmm varav 1st ny
2st olika tempgivare till databox båda nya
4st nya tändstift
ny rotor/fördelare
komp= Bra
insug/ic= tätt
bytt grenrör( va 1st liten spricka)
1st ny katalysator
avgassystemet är tätt innan katt.

Bilen har vart trimmad med 2st chip en till B-boxen och en till tändning & haft pysventil och en annan kamaxel
men är återställd till heltorginal förutom ett 3" avgassystem

Jag körde bilen förra vintern sen har den stått över sommarn fram till denna vinter, och vägrade gå igenom besiktningen.

(Gick igenom förra vintern utan problem)

har säkert glömt ngt, men har slut på ideer någon som kan hjälpa?

kan till lägga att motorn går bra både på motor och varv.

Mvh: Jonas
av rd350
Kollat ventilspel? Ligger ventilerna på något kan du få lustiga fenomen tex ett fullgott kompprov men på tomgång hinner inte ventilerna stänga. Har du provat med andra insprutare? (långsökt men ändå) Kollat kablar mellan givare och box? (riktigt med belastning på kablarna inte bara med multimeter) Ej ovanligt med kontaktfel i kontaktstyckena vid hjulhusförstärkningarna höger och vänster sida.
av Mettan
ventilspelet är orört sen förra vintern, menar du jord punkterna i chassit på v & h sida vid skärmarna?

mvh:Jonas
av rd350
Nej, kabelhärvan är skarvad bakom "strävorna" till hjulhustornen. Där har du bla. tempgivarkabeln (grå/vit tror jag) och jordkablar till styrenheten. Du lär nog ha felet i kablarna när du har bytt så mycket. Kollat bränsletrycksregulatorn? Högt bränsletryck kan också ställa till det.
av Mettan
okej kabelstam som går i hjulhuset? eller mellan torpedvägg, är det kontaktstycken eller är det kablar bara?
bränsle trycket är kollat och är ok ligger på ca 2,7-2,8 bar på tomgång med vakuum
av rd350
Kabelstammen som kommer från torpeden, sitter med kabelband mot nämda förstärkningar och det är hela kontaktstycke som du delar. Både höger och vänster sida.
av Mettan
okej låter som att det kan finnas fel där, har haft en tanke på att det kan vara databoxen, men det känns lite långsökt. får kolla kablaget imorn om jag hinner. ngt mer man kan finula på?

Mvh: Jonas
av rd350
Boxen kan det vara, fick för mig att du bytat den. Har den varit trimmad och pulad med kan det ställa till det, annars är det sällsynt.
av Mettan
oljan är ny bytt, databoxen kan det vara, men varför just på tomgången + att den går bra?

har gjort leakdown test & komptest=ok

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]