Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xynter
Åh, vad roligt det var i morse. Startade bilen och skulle iväg på jobbet, men den varvade inte över 2000 och hade ingen ork alls.

Är det någon som vet vad det kan vara för fel?

//Patrik

(Jag ber om ursäkt om jag har sökt för dåligt men jag är på jobbet och behöver svar ASAP.)
av *pettson*
Xynter skrev:Åh, vad roligt det var i morse. Startade bilen och skulle iväg på jobbet, men den varvade inte över 2000 och hade ingen ork alls.

Är det någon som vet vad det kan vara för fel?

//Patrik

(Jag ber om ursäkt om jag har sökt för dåligt men jag är på jobbet och behöver svar ASAP.)
Nu vet jag ju inget om ditt väder och vind.. Men det är inte helt ovanligt med frusen intercooler vid vissa väder. Men då brukar det släppa när bilens kylare fått bli lite varm. Bara bilen får bli driftsvarm stillastående så man får ut varmvatten i kylaren så brukar det lösa sej.
av Xynter
Här i Övik är det som vanligt kallt. Men hur pass länge bör bilen stå och gå? Jag hade inte tid i morse att låta den stå så jag puttrade fram allt efter bilens förmåga. Efter ca 4-5 km så visade den normal arbetstemperatur på tempmätaren, men den kanske ska gå ännu längre eller?
av *pettson*
Xynter skrev:Här i Övik är det som vanligt kallt. Men hur pass länge bör bilen stå och gå? Jag hade inte tid i morse att låta den stå så jag puttrade fram allt efter bilens förmåga. Efter ca 4-5 km så visade den normal arbetstemperatur på tempmätaren, men den kanske ska gå ännu längre eller?
Det är bra att bilen fick normal arbetstemp. Bilen behöver dock vara stillastående så värmen sprids från kylaren till intercoolern ordentligt.
Gör så när du åker hem att du startar, öppnar huven och kikar på luftslangen vid insuget. Ta handen och gasa med vajern, sugs slangen ihop? Gör den det så är det bara låta bilen stå på tomgång.. Den bör få vara normaltempad en stund eftersom det är utgående termostatvatten som ska värma kylaren och intercoolern. När du kan gasa utan att slangen suger ihop sej så är allt frid o fröjd. Kör då en långsväng med bilen så den får blåsa ur lite kondens ur intercoolern så det inte fryser direkt igen. Är det så att slangarna INTE suger ihop sej så har du nåt helt annat fel och bör börja felsöka.
av Xynter
Stort tack för hjälpen pettson!
Det var precis det som var problemet och efter att den fått stå ett tag så kunde jag gasa på utan att slangen sögs ihop. Har du något bra tips på hur man ska göra för att undvika det här mindre roliga problemet i framtiden?
Jag har funderat på att göra som man gjorde med lastbilar innan lufttorken kom, nämligen att hälla i den lite T-röd eller K-sprit i luftburken.
av Xynter
Då har bilen börjat bete sig så här dumt igen, skulle iväg på jobbet och den tänder inte ens till. Då öppnade farsgubben huven och såg att då jag försökte att starta bilen så säga filmkonsten ihop helt. Motorn fick ingen luft alls. Vad måste jag göra för att slippa det här problemet? Jag har för tillfället inte någon plats i varmgaraget hemma och jag vet inte om serviceåtgärden är gjord på intercoolern. Ska jag pytsa i den en skvätt k-sprit eller t-röd i intercoolern och/eller luftburken.
av *pettson*
Xynter skrev:Då har bilen börjat bete sig så här dumt igen, skulle iväg på jobbet och den tänder inte ens till. Då öppnade farsgubben huven och såg att då jag försökte att starta bilen så säga filmkonsten ihop helt. Motorn fick ingen luft alls. Vad måste jag göra för att slippa det här problemet? Jag har för tillfället inte någon plats i varmgaraget hemma och jag vet inte om serviceåtgärden är gjord på intercoolern. Ska jag pytsa i den en skvätt k-sprit eller t-röd i intercoolern och/eller luftburken.
Det finns ingen genväg. Värme för att tina upp.. Montera nippeln.. köra så den får blåsa ur skräpet ur intercoolern. Thats it. Du kan inte blåsa in nåt i intercoolern, det följer med luften in i motorn.
av Xynter
*pettson* skrev:
Xynter skrev:Då har bilen börjat bete sig så här dumt igen, skulle iväg på jobbet och den tänder inte ens till. Då öppnade farsgubben huven och såg att då jag försökte att starta bilen så säga filmkonsten ihop helt. Motorn fick ingen luft alls. Vad måste jag göra för att slippa det här problemet? Jag har för tillfället inte någon plats i varmgaraget hemma och jag vet inte om serviceåtgärden är gjord på intercoolern. Ska jag pytsa i den en skvätt k-sprit eller t-röd i intercoolern och/eller luftburken.
Det finns ingen genväg. Värme för att tina upp.. Montera nippeln.. köra så den får blåsa ur skräpet ur intercoolern. Thats it. Du kan inte blåsa in nåt i intercoolern, det följer med luften in i motorn.
pettson, jag gav den en liten skvätt t-röd direkt i intercoolern och sedan så fick den stå i nån timme. Sen då jag var ut och skulle provstarta den så gick den igång direkt men den sög ihop insugsslangen... Så då fick den stå en stund på tomgången och få upp värmen. Till slut så hade det tinat i intercoolern, då fick den sig en ordentlig hårdkörning och turbon fick jobba. Nu hoppas jag bara att den startar snällt imorgon så jag slipper jävlas med den.

Sedan så måste jag be om ursäkt för min "stavning", satt och skrev inlägget på mobilen på vägen hem. Den har en tendens till att ogilla vissa motortermer...
av *pettson*
Problemet är att jag garanterar att din T-röd inte gjorde ett endaste dugg gott. Bara göra servicelösningen på den om det inte redan är gjort. Så slipper du problemet i möjligaste mån.

Uppdatering: sjukt svårt att få det he[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]

Tack för alla tipsen. Läste att termosta[…]