Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Eftersom det är roligare bilar på gång också lutar det åt en T4 så snart den är beställningsbar efter facelift.

Var givetvis inne på en T4F men är inte säker.

+ etanol bättre för miljön (åtminstone om efterfrågan är begränsad o det är spannmålsöverskott o inte sockerrör från Brasilien som bränslet tillverkas av)
+ lite billigare per mil (antag 1,2x9,50 mot 0,9x13,5 - 11,40 mot 12,15... inte mkt)
+ slipper skatt 5 år x 1300
+ bättre andrahandsvärde???
+ piggare på etanol

- 6000 dyrare att köpa
- 1500-service = 3x1300 kr extra på 4 år/10 000 mil
- mer krångel???

Vad säger ni?

PH
Användarvisningsbild
av Racetwin2
T4F alla gånger.

1. Du valfriheten att köra på vlket bränsle du vill.
2. Etanolarna går bättre på E85 än bensin. Iaf 2,5FT och 1,8F. Finns dock problem med Fordmotorerna och kyla/kallstarter. Du har lite högre vrid och effekt jämfört med bensin ända upp till maxeffekten.
3. Jag beställde min första miljöbil (Bi-fuel) för 6 år sedan och gjorde det av ekonimiska skäl men när man kört miljöbil så uppskattar man mer och mer att man kan köra med lite renare samvete och det känns faktiskt helt rätt. Nu är jag inne på min tredje miljöbil och kommer fortsätta med det :)

Tycker att dina argument ovan känns rätt. Visst är det lite billigare att köra men visst skall man vara på sin vakt vad gäller Fords Etanolare. Min 2,0F jag hade hade lite bekymmer som sagt.

p.s. Om du någon gång skulle få för dig att Polestartrimma/RICA-trimma etc (om det kommer ett trim dvs) så rekommenderar firmorna oftast E85 för att få ut full effekt. Snopet då om bilen inte klarar av det :(
av greenbay
Glöm inte att serviceintervall brukar vara max 1 år, om du inte kör 3000 mil/år, är det tiden som bestämmer när service skall ske.
Med "F" är du (mer) framtidssäkrad.
/greenbay
av perhall
OK, det får nog bli en T4F...
Vet inte om det går att trimma den så mycket, 180 hk är rätt mycket på 1,6 liter...
Kör ca 2 500- 2 700 mil/år men åker aldrig in för årsservice utan väntar tills 3 000 mil har gått. Blir sån löjlig otakt i systemet om man åker in en månad innan det är dags för 3000-service.../PH

När det gäller rost: -Borsta bort med st[…]

LED - bländande halvljus

Vid det här laget kan jag direkt se om det &[…]

@lennarte , Precis, det är 3500 kg på […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]