Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

MIn 940 vill inte starta :( Jag trodde ju först att det var pumpen men nu vet jag varken ut eller in...
Den lade bara av helt plötsligt när jag kom tillbaka från affären, vi provade med startgas och då gick den igång, men stannade direkt.
När den stått i garaget ett tag så gick den igång och de testkörde den och den gick utan problem. Stod ute över natten och startade även då vid 13 tiden på morgonen. Startade även ett par gånger till. Men så vid 17 tiden så gick inte bilen igång igen. Den startade, men stannade igen.
De provade att byta tempgivaren, men bilen vill inte starta ändå, nu startar den inte även fast den är varm.
Tillbaka på ruta 1 känns det som :(
Är det någon som har något förslag vad det kan vara?? Är det pumpen trots allt, eller varvtalsgivaren? Eller något helt annat...
Går den en stund på startgas som bilen är nu fungerar troligen tändsystemet 0ch det är bensinrelaterat fel. Då får man felsöka bensinlinan så att säga. Felsöker man inte kan kostnaderna skjuta i höjden, nästan bättre att lämna in till verkstad och då få kostnadsförslag. Mycket svårt att säga att exakt den grejen är fel. :)
Hemulen skrev:Går den en stund på startgas som bilen är nu fungerar troligen tändsystemet 0ch det är bensinrelaterat fel. Då får man felsöka bensinlinan så att säga. Felsöker man inte kan kostnaderna skjuta i höjden, nästan bättre att lämna in till verkstad och då få kostnadsförslag. Mycket svårt att säga att exakt den grejen är fel. :)
Jo.. det börjar luta åt det.. som att famla i blindo liksom :???:
Ett mycket vanligt fel är bränslereläet bakom askkoppen. Det stora reläet långt fram nr 119 el 135 enligt bilden på informationstråden över forumet. Öppna reläet och löda om alla anslutningar. Blir bättre än att köpa nya. Dessutom kostar ingenting.
Jag skulle kontrollera spridarrelät. Om inte det funkar, så får man inte igång spridarna och bilen startar inte...

Du skriver att ni bytt tempgivaren...minns du vilken färg det var på den nya givaren?
Jocke S. skrev:Jag skulle kontrollera spridarrelät. Om inte det funkar, så får man inte igång spridarna och bilen startar inte...

Du skriver att ni bytt tempgivaren...minns du vilken färg det var på den nya givaren?
Kontakten var svart tror jag och möjigtvis koppar färg resten... minns inte :???:
Jocke S. skrev:Jag skulle kontrollera spridarrelät. Om inte det funkar, så får man inte igång spridarna och bilen startar inte...

Bränslerelät är kollat.. men spridarrelät, var sitter det?
Susanne67 skrev:

Bränslerelät är kollat.. men spridarrelät, var sitter det?
Ja du... På 940 utan turbo så sitter den på expansionskärlet (lätt att hitta)... Men du har en turbo. Då sitter relät på/vid vänster innerskärm! Det är ett svart relä med fyra runda sift (kontakten sitter med två plastklämmor).

Ang. tempgivaren, så finns det två typer av givare. En svart och en blå. Frågan är vilken du köpte?
Läste lite i den andra tråden,såg du hade grabbar som hjälpte dig. Fråga dom om den gamla tempgivaren hade samma färg som den nya som frågats om här,"obs viktigt" så inte ett fel byggts in. Positivt,grabbarna är duktiga på att skruva ,motorns temperaturgivare sitter rätt "ansträngt" till. :D

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr&[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]