Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naesstrom
Min kära ögonsten blev påkörd av en nisse som missade högerregeln och nu har äntligen försäkringsbolaget sagt sitt!

Att räta ut B stolpen och byta dörrar skulle tydligen kosta hiskeligt mycket pengar (32000) så dom kommer att betala ut marknadsvärdet istället och tänkte därför kolla lite vad ni tror, bra att ha lite kött på benen när dom ringer och ska förhandla :D

Det är alltså en 240 DL -86
ca. 31000 mil (bara barnet)
startar som ett atomurverk
i stort sett rostfri
5vxl manuell låda (ditsatt i efterhand)

Bör man nämna stereoutrustning och annat lull lull?

sedan till en annan fråga med, just nu ser den ju ut som såhär:
Bild

Jag tog Polygripen och böjde till plåten lite så att dörrarna går att öppna och stänga utan problem (har kört med den snart 2 månader) men nu är det dags för besiktning... hur stor chans tror ni det är att den går igenom när den ser ut sådär?
av Lövet
Så länge det inte finns några vassa plåtkanter och dörrarna går att öppna så säger besiktningen ingenting sannolikt.

Marknadsvärde: 10 tusen? Ingen jättekoll på äldre 240s dock men det verkar gå att få motsvarande för de pengarna.
av Amarace
Marknadsvärde är runt 5000kr skulle jag vilja påstå, kanske en par tusen till om den är riktigt fin. En 86 DL är väl bland dom 240 som står absolut lägst i pris.
Stereo m.m. får du ju plocka ur så det tas ingen hänsyn till sånt.
Dom lär ju inte bjuda i överkant, men försöka att få behålla bilen och få pengar för reparation om det går.

Så länge du inte har vassa kanter som sagt, samt att dörrarna går att öppna utan att det tar i eller gör trögt samt att dom låser ok i bägge lägena så är det inga problem på besiktningen.
av Lövet
Borde det inte bara gå att köpa 2st dörrar på skroten? Det är ju en av Sveriges vanligaste modeller vi pratar om så man kan säkert hitta i rätt färg utan omlack. Om dörrarna går att öppna och stänga redan nu lär ju inte bilen vara för krokig.
av Rådlös
Förvänta dig inte att få några storsummor.

För många år sedan blev min 145 -69 påkörd. Motparten var alltså helt skyldig. Först ville hans försäkringsbolag ge mig 3000 kr och dom skulle behålla bilen. Det protesterade jag naturligtvis emot, då gick dom med på att jag skulle själv få behålla bilen. Till saken hör att jag hade lite kontaktakter i sammanhanget, bl.a. en bilhandlare i den firman där bilen hade ställts upp efter skadan. Bilhandlaren och en kollega till honom ringde upp försäkringsbolaget och bedyrade att dom skulle på "stående fot" förmedla bilen till någon "hempulare" som reparerade upp bilen och sälja den vidare på marknaden. Ett gångbart pris i sådana sammanghang var mellan 5 och 10 000 kr. Men försäkringsbolaget var avvisande. Det var lite annat fuffens med motpartens värderingsman, med luddiga uppgifter utan bäring, men det ville ingen lyssna på då.
Vid den här tiden var jag bekant med en jurist. Så jag frågade om han ville ta sig an ärendet. Han sa att det kommer att bli svårt, men han skulle försöka. Lön till honom gick ju på min hemförsäkring, juridisk hjälp, tror jag det hette. Självrisk 1000 kr. Juristen skrev i alla fall ett antal brev som så småningom gav resultat. Men inte direkt. Jag fick det i småbetalningar på 3x3000 och en på 1000, med något halvårs mellanrum. Så slutsumman blev 10 000 kr, men eftersom dom kom i småsummor var det ju inga pengar att köpa en ny bil för, utan kapitalet blev sönderhackat kan man säga.

Detta hände i slutet på sjuttiotalet. Att motorn var nyrenoverad eller att däcken var nya etc. etc. hade ingen som helst betydelse i sammanhanget.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Försäkringsbolag är bara giriga och betalar bara när de absolut måste.

Bättre att behålla försäkringspengarna och stå för det själv om något händer. Men eftersom du onekligen blev påkörd borde väl motparten betala? Blev påbackad av en sa***s lokaltrafikbuss och dom betalade....
av Naesstrom
Tackar för alla svaren!

Värdet är ungefär vad jag kom fram till genom att kolla blocket osv. med... allt mellan 5-10 tusen för en likvärdig 240 vad jag kan se så har man tur vill dom kanske ge 7-8 då som jag förstod det!

Nu är ju det här min första kontakt med ett försäkringsbolag när det gäller nåt sånt här och vill gärna undvika att "tappa tvålen i duschen" :wink:... den summan gäller antar jag när dom snor bilen av mig med?
Desvärre bor jag mitt ute i skogen utan minsta buss i närheten och behöver ju bilen så länge den rullar... hur mycket tror ni dom minskar det om jag vill behålla karossen? eller är det bara en helt dum ide, kanske bättre att bara bli av med skrället asap!
Motorn tappar kraft och dör.

Lampan börjar inte lysa direkt. Om det ä[…]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]