Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av henele
Nu har jag kontrollerat lambdasonden enligt Hemulens modell... ingen pendling av spänningen. Låg på ett konstant värde. Så det blir nog till att köpa en ny sond.

Prövade även att koppla bort returslangen på bränsletrycksregulatorn med motorn på tomgång och det kom inte en enda droppe bensin där?! För visst arbetar bränslesystemet med ett övertryck och på tomgång ska överflödet rinna tillbaka i tanken. Är btr:en trasig måste väl all "överskottsbensin" 'in i cylindrarna och ut som oförbränt bensin. Är denna teori korrekt så skulle ju detta vara förklaringen till att det nästan sprutar ut bensin ur avgasröret?
av Hemulen
Tog du bort returslangen den lite tjockare och det inte kom ut någon bensin där så borde det vara felet.Då måste du ha ett högt tryck,i och med det så sprutas det in mer bensin trots att spridarna inte öppnar längre tid. Byt då tryckregulatorn först,kanske vänta lite med sonden för det kan ju vara som så att den blir helt dränkt av soppa och därför inte fungerar som tänkt,liten teori. :)
av henele
Har nu bytt bränsletrycksregulatorn och bilen går som en klocka!
Blev dock lite mot mina principer när jag köpte en begagnad btr från en bilskrot. Detta på grund av att min lokala Volvohandlare skulle ha 1050kr för en ny! Skroten tog 160kr.

Stort tack till alla som svarat min tråd och ägnat sin dyrbara tid åt att hjälpa mig! Den samlade kunskap ni besitter är ovärderlig. Detta forum är kanon.

Mvh
Henrik

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr&[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]