Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maccan92
tjaa...

kanske fått tag i ett motorblock som legat ute..
går det att rädda även om det är mkt rost? kolvar, stakar och lager ska bytas..
men med tanke på rosten? är det värt att köpa eller leta annat?

mvh
Användarvisningsbild
av Bäckis
Rolls Royce låter sina vevaxlar och kamaxlar ligga ute och rosta i något år, för att få bort spänningarna i godset, innan de slipas till rätt dimension.
Det är bara att borra upp någon dimension om loppen är gravrostiga.
Jag hade en b18 som stod full med vatten ute några år. La den i en tunna med diesel några månader och körde den sen på starten med ny olja i några gånger. Den motorn går fortfarande, drar lite olja bara...
Bäckis skrev:Rolls Royce låter sina vevaxlar och kamaxlar ligga ute och rosta i något år, för att få bort spänningarna i godset, innan de slipas till rätt dimension.
Det är bara att borra upp någon dimension om loppen är gravrostiga.
Jag hade en b18 som stod full med vatten ute några år. La den i en tunna med diesel några månader och körde den sen på starten med ny olja i några gånger. Den motorn går fortfarande, drar lite olja bara...
haha klockrent, det är volvo det hahaha
Är det bara blocket så du kan se hur det ser ut när det gäller de delar du nämner eller sitter toppen monterad? Jag tror inte att du skall ge speciellt mycket för det men om du får det för en liten peng så varför inte.

Mvh GK

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]