PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av dick59
Hej!

Hittade denna i gömmorna från 70-talet. Är detta en sk overdrive lampa 123GT?
Den satt i en Amazon -66 som var ombyggd till kopia av GT:n. Dock har denna en
blå lampa och endast en kontakt.
När jag titta på andra bilder på lampor har de röd lampa och 2 kontakter.
Dock är min ganska lik, men....?

Tacksam för snabba svar som jag vet att jag får här. :D
Dick
av LarsBd
Od lampan är röd så din lampa är förmodligen köpt på något biltemaliknande biltillbehörsställe eller så kommer den från en icke Volvo.
av Amarace
Lars, du menar att Overdrivelampan är Biltemakvalitet ;)
Den där är lika som overdrivelampan, förutom själva linsen som ska vara röd på Overdrivelampan.
Såldes på många ställen i olika färger. En vanlig eftrmarknadslampa med andra ord.
av dick59
Men den ser ju exakt ut som original , förutom blåglas och endast en kontakt.
Tror inte biltema såld så lika originalet.
Och om det skulle vara en icke Volvopryl, då måste Volvo ha kopierat frå någon.
Någon måste ju vara först med lampan.....
av Rådlös
Sådana lampor (hållare) såldes av många butiker, ELFA, Clas Ohlson och säkert en lång rad andra inköpsställen förr. Snarlika, med lysdiod, finns än i dag på ELFA.
av Amarace
Samma lampa, men med svart plast runt linsen istället för kromad metall säljs fortfarande av vissa tillbehörsfirmor.

Dick59, du tror väl inte på fullaste allvar att Volvo själva tillverkade en sån här pryl? Det köptes ju in av någon annan tillverkare, och dom i sin tur sålde ju likadana till andra.
Samma lins fanns även med bakelitbakstycke istället för Alu som det är med den där. Ska knäppa några kort sedan så du får se.
av Amarace
Blev tyvärr skitdåliga kort, vete attan vad som tagit åt kameran.

Men det syns ju om än suddigt.

Längst till vänster är en modell som fanns, satt på kardantunnelkonsollerna som Volvo sålde fram till 1970 till Amazon och 140, nästa är en tillbehörsmodell med samma slags lins som Overdrivelampan, nästa är overdrivelampan (min har skruvanslutning, inte flatstift) som ju också fanns som tillbehörslampa i diverse färger, och den sista är tillbehörsmodell igen med hela i plast utan kromring (saab hade dom också).

Bild

Glömde denna, såhär ser den modernare versionen av Overdrivelampan ut som tillbehör, flatstift och med plast runt linsen:

Bild
av dick59
Sorry.. menade inte att Volvo själva gjorde dessa :cry:
Man kunde kanske ta reda på vem som tillverkade dessa till volvo.
Och den du har 3-dje till höger, linsen med röd lampa, sälj den till mig så får jag en riktig overdrivelampa :lol:
av Amarace
Fast vad tjänar det till att veta tillverkaren? DOm finns ju inte i det utförandet längre.

Nog kan jag sälja den, men har du råd med den? ;) Har sålt en på TRadera för några år sedan, den gick inte billigt kan jag säga. Dom jag har är jag rädd om, sparar dom till dess jag har nån bil att sätta i :)

Om du är ute efter en så är det ju bara o hålla koll, eftersom dom kan sitta på vad som helst, dom jag har på bilden med bakelitfäste är ju precis samma lins, så hittar du en sån röd har du ju linsen.

Duett så satt dom i många Televerkare bland annat (ha för mig den visade då dosvärmaren var på), på 140 och 240 kan dom sitta i gamla polisbilar.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]