Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Jag har hittat en bil som idag är reggad som ett brandfordon. Den måste regbesiktas för att jag ska kunna använda bilen privat.

Är det någon som vet vad det kostar eller är det något annat som är viktigt att tänka på?
av Rådlös
Naturligtvis är det här forumet ett av de bättre, :) men sådana frågor som du ställer besvaras bäst av Bilprovningen själv. Och det märkliga är att för att vara en statlig myndighet, så är dom tämligen kommunickativa. Gå in på deras sida, det finns både "Frågor och Svar" och "Kontakta oss".

Det är ju Bilprovningen som "sitter på regelboken", och därifrån får du dom rätta och gällande svaren.
Användarvisningsbild
av Fisch
KKR skrev:
Fisch skrev:Problemet är att deras kundtjänst inte har öppet på helger.
Men hemsidan är väl uppe?

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw ... ument&m=26
Precis. Jag har sneglat i tabellerna där tidigare, och om jag tolkar det rätt så är det tabell 4 som gäller "ändrat registrerat fordon" med priset 770:- plus 250:- för omklassificering. Det står ingenstans vad som gäller för brandfordon, eller räddningsfordon heller för den delen.

Killen som äger bilen idag säger att regbesiktningen kostar 300:- och ska vara detsamma som att regga för dragkrok.

Jag hittar ingenting konkret alls.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det framgår inte vad det är för fordon. Men om det är en personbil så skulle jag tolka det som att det skulle kosta 380:-. Det är väl ungefär detsamma besiktning som när man tar ut en bil ur taxitrafik. Nu tar man ju ut bilen ur räddningstrafik. De kollar att allt är återställt till orginal igen efter ombyggnaden.
av rd350
Har regbesiktigat en ambulans från utryckningsfordon till lätt lastbil, kostade ca 13-1400 . Är ju dock lite oklart vad det handlar om för bil och varför har inte säljaren själv gjort reg.besiktningen? Problemet jag råkade ut för var att ingen dragkrok fick monteras, detta för att bilen var förlängd och ej typad för krok.
Användarvisningsbild
av Fisch
Ja det är en helt vanlig personbil. Det låter ju helt rimligt att de kollar så den är återställd till orginal.

Tidigare ägaren, som också är en privatperson, har kört med bilen i ett år utan att veta om att man måste göra en regbesiktning. Det fick han reda på nu på senaste besiktningen säger han.
Användarvisningsbild
av SvenB
Fisch skrev:Ja det är en helt vanlig personbil. Det låter ju helt rimligt att de kollar så den är återställd till orginal.

Tidigare ägaren, som också är en privatperson, har kört med bilen i ett år utan att veta om att man måste göra en regbesiktning. Det fick han reda på nu på senaste besiktningen säger han.
Märkliga människor på Bilprovningen att de inte fixade det med en gång. Har varit med på att göra lika dant på en bil jag tog ut ur taxitrafik för några år sedan. Då de upptäckte att den fortfarande var taxiregistrerad, så gjorde de registreringsbesiktningen direkt. Dom gör nämnligen ingenting på den besiktningen. Avgiften (380:-) är till för att de måste ha en pappersexercis.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]