Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Någon som kan ha en teori om varför min 740 envisas med att blöddra ett par sekunder efter start och sen gå rent tills nästa gång jag stänger av den. Det känns som att den tappar bränsletrycket men det blir just när jag åker iväg så den får komma upp i varv. Att det stått på tomgång ett par minuter innan eller inte spelar ingen roll. Den brukar precis hinna upp i tvåan när den börjar.
Jag har nyss bytt tankarmartur så slangarna ligger lite konstigt men den går fint annars
Användarvisningsbild
av päpplet
Ingen som vet? Den börjar nämligen gå dåligt längre och längre och jag vill inte bli stående fler gånger med den :roll:
av Hemulen
Blöddrar även om du vrider snabbt på gasrullen ? Felet innan du böt tankgivare? Ryckt säkring 11 med motorn på tomgång? ska då höra att huvudbränslepumpen under bilen väsnas mer och gör den det funkar tankpumpen eftersom säkring 11 går till den. Kan ju även vara backventilen sitter i nosen på huvudpumpen. Bensinfiltret bytt? Fungerar även som en buffert. :)
Användarvisningsbild
av päpplet
Bränslepumpen i tanken fungerar som den ska, bränslepumpen under bilen låter väldigt illa men fungerar, filtret inte bytt men ser inte gammalt ut. Blöddrandet blev efter bytet av tankarmaturen men jag har åkt ca 100-150 mil efter det med nästan tom tank många gånger och den går lika oavsett om jag har full eller tom tank.
Jag tror inte den brukar vara så när jag gasar utan växel i. Den är ju lättstartad jämt så backventilen tror jag inte.
av Hemulen
Bästa hade ju varit att mäta trycket. Eftersom felet kom efter tankarmatursbytet hade jag kollat det en gång till så det verkar riktigt. Att pumpen låter illa under bilen kan ju tyda på att den får jobba hårt. :)
av tuxedo
Vad menar du med att slangarna "ligger lite konstigt"?
Är det, eller håller det på att bli nåt veck på dom?

Huvudpumpen under bilen ska knappast höras när motorn går om den är felfri.

Lutar nog åt att du får byta huvudpumpen och filtret, ev. om du byter filtret först och ser om pumpen blir tystare. Alternativt att du låter en verkstad kontrollera bränsletrycket om du inte har möjlighet att göra det själv.

Bränsletrycket ska ligga på 3 kg/cm² över trycket i inloppsröret, det varierar således lite med motorbelastningen.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av päpplet
ja det är mindre veck på slangarna då den nya armaturens anslutningar gick rakt ut istället för att ha böjar så jag fick skarva på slangarna en bit.

Jag har hittills inte hört någon huvudpump på nån av mina 740 jag ägt som varit tyst men den är är snäppet värre
Användarvisningsbild
av päpplet
om det skulle vara så skulle den ju gå dåligt varje gång jag drog iväg men nu är det bara en gång när jag startat den och sen inget mer. Jag ska in med den i garaget i morgon och byta handbromsvajer så då ska jag försöka räta på slangarna få se om det blir bättre.
Och sätta dit slangklämmor på slangarna som inte kommit dit än :oops:

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]