Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av skruvo
Hej,

Märkte idag när ja körde i ca 80-90 km/h att bilen började hosta, precis som man ska få bensinstopp, detta blev värre när man släppte på gasen och motorbromsa (alltså sänkte farten och sen öka). Sen gick den som vanligt efter man hållt samma varvtal en stund eller pumpgasat den tills den gick bra. Detta kom och gick lite och jag visste enligt trippmätaren att ja kunde åka ca 10 mil till innan de var dags att tanka. Detta blev bara värre och värre och tillslut ville den nästan dö på tomgång, hostade väldigt mycket och hoppa upp och ner i varv. Kan tillägga att den hostade mer när man körde i låga farter under 80 än över 80.

Misstänkte förpumpen så ja mätte upp den och den funkar, hör pumpen arbeta också. Huvudpumpen har visslat rätt mycket på senaste, antar att den är inne på sista versen. Tyckte den visslade mer nu när bilen gick dåligt. Kollade felkoder och fick fram 232. Provade och hälla i 5 liter bensin och då gick bilen som vanligt igen. Alltså var de nära soppatorsk. Men nu till problemet då, bilen har alltså börjat dra mer bensin på senaste månaden, kan det bero på att huvudpumpen är kass? Kan man få felkoden 232 när man nästan får soppatorsk? Annars går bilen kanonbra, kan gå lite ojämt på tomgång ibland men ytterst lite. Men alltid när bilen är kall går den ojämt på tomgång och bluddrar på men detta slutar efter ca 10 sek. Den har även dött vid inbromsning t.ex vid rondell, men
det har bara inträffat 2-3 gånger på 400 mil. Var ska jag börja felsöka?

Har bytt tändstift, tändkablar och bensinfilter rätt så nyligen. Även bränslepumpsrelä byttes för ett tag sen.

B230F (original) LH 2.4 och 22800 mil
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Egentligen bör du kolla att förpumpen verkligen pumpar soppa och inte bara låter, sen kan det ju även vara så att din huvudpump börjar bli dålig. Du bör kontrollera bränsletrycket och i den vevan även kolla BränsleTrycksRegulatorn (BTR). 2-3-2 betyder ju att bränslesystemet kompenserar för rik eller mager blandning vilket då kan indikera att, i det här fallet, du haft otillräckligt med bränsle till motorn. Jag tycker att du med hjälp av lite startgas skall leta läckor i såväl vacuumslangar som luftslangar. Kolla på samma sätt hela insugskanalen inbegripet spjällhus samt vid insugsgrenrörets packning mot toppen. Byt gärna luftfilter. Rengör också tomgångsluftventilen samt kontrollera spjällägesgivaren. Kontrollera att systemets tempsensor fungerar korrekt. Om inget av detta hjälper dig bör du kolla kallstartsventilen, jag förmodar att du har LHJ 2.4 och borde ha en sån ventil.

Mvh GK
av skruvo
Okej tack för svar! tänkte först byta huvudpumpen och kolla alla slangar. Luftfiltret är bytt nyligen. Tomgångsluftventilen är det samma som tomgångsmotorn? Vad är spjälllägesgivare för något? samma sak som hallgivare?
Användarvisningsbild
av andreas88
tomgångsluftventil är samma som tomgångsventil som sitter under insuget med två slangar och en kontakt. och spjälläges givare är inte samma som hallgivare, hallgivare är ungefär det samma som vevaxelgivare fast hallgivare satt i fördelaren på äldre bilar, spjälläges givaren sitter på luftspjället, och ger signal till styrboxen om att motorn går på tomgång. och den sitter på sidan av luftspjället med en kontakt och två insexskruvar har jag för mig
av skruvo
okej vart sitter luftspjället då?
Har idag kollat efter tjuvluft i slangar och insugspackning mm men kan inget hitta. raderade felkoden 232 och den har inte kommit tillbaks? Tänkte för skojjs skull rycka ut lambda kontakten när bilen står på tomgång och märkte då ingen skillnad på motorvarvet?? Motorn gick som vanligt. Stängde då av bilen och starta den igen och då lyste lambda lampan och ja fick felkod 212 som ska betyda ingen kontakt från lambda och det låter ju vettigt då lambdan var urkopplad. Men ska det inte märkas nån skillnad på motorgången när man rycker lambda kontakten?

Har vart ute och kört med bilen en del idag och den går kanon. Det enda är att den bluddrar lite på tomgång när man startar den kall.

Edit: kom och tänka på en sak. Förut när ja kunde köra 60 mil på 60 liter bensin så körde jag landsväg till jobbet varje dag, ungefär 8 mil tur och retur. Nu den senaste månaden har det mest blivit kortare sträckor dvs bilen har aldrig kommit upp i normaltemp. och nu kunde jag köra ca 45 mil på 60 liter. Kan den dricka så mycket mer bara för man kör kortare sträckor? det är ju 1.33 liter milen?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Låter dessvärre inte helt onormalt.

Mvh GK

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]

Hastihetsmätare.

Detta tycks vara ett ganska vanligt fel på v[…]