Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jezper
Hej.
Har ej kunnat hitta i mina papper att min Kamrem har blivit bytt. Har kollat med Volvo att den ska bytas vid 12000 mil, och jag köpte bilen när den gått 16000. Jag gjorde det dumma att inte gå till botten med förra ägaren om remmen har bytts, men det är som det är...
Borde inte remmen ha gått redan eftersom bilen gått 17100 mil ?

Angående multribbremmen så kan jag se på ett ställe att den har blivit lite blank och att man ser spår på det stället.

Fråga.
Är det normalt att den blir blank på ovansidan och med vissa spår ist för knottrig yta ?
Hur ofta byter man den ?
kan man smörja upp gummit för att förlänga livslängden ?
och kan något gå sönder om remmen går av ?
Senast redigerad av 2 jezper, redigerad totalt 0 gång.
av wexe
visst kan den se sliten ut endå men kanske ett hett tips att kasta dit en ny rem så vet du att sakerna är schysta och kan köra utan att tänka nå mer på det :P
Användarvisningsbild
av CarMan
Hjälpremen tror jag byts vid 9000 mil på din bil, o kamrem vid 12 000 mil.
Fins ingn dokumentation, så bör du absolut tolka det som att den inte är bytt !!! det är billigt att byta kamrem på din bil, kostar under 3000:-
av semmelman
Fast som jag fått förklarat så om det är stämplat i boken att den servats vid 12000 så är kamremmen bytt för det brukar man göra då, de skriver inte i att de bytt remmen för det är liksom införstått, dumt men så fick jag förklarat..?
Användarvisningsbild
av CarMan
ja ! om en märkesverksta har gjort 12000 mila servicen så är det gjort (då finns ju dokumentation på att det är gjort)
Men här fans väll ingen dokumentation?
av semmelman
Svårt att utröna av frågan, han skriver bara att dokumentation om kamrem saknas. Så därför jag skrev så där ifall Jezper hade som jag, en stämpel vid 12 000 men ingen notifikation om just kamremsbyte.

Jag har haft andra märken av bilar tidigare och då på nån glömt vilken satte de en klisterlapp i motorutrymmet när de bytt kamrem, lite bättre system, serviceboken kan komma bort.
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvo sätter även dom klister lapp i motor rumet (men den jan ju tvätas bort, eller koma bort om delen byts som den sitter på)
Användarvisningsbild
av jezper
Tyvärr så är den sista stämpeln på 10500 och sen är det tomt ända till 16500 där dom bara gjort en egen markering, problemet är att jag köpte den vid 16100 mil och ägaren uppgav för mig att den då gått 18000 ?? och hon blev förvånad o kollade oförstående på räknaren.. MAO en riktigt förvirrad Lidingö kvinna :lol: och ingen lapp finns i motorrummet. däremot så har den varit inne på service i december 2010 och i mitten av 2009 fasthon inte fått nån stämpel :???: .... blir till o byta remmen så jag kan känna mig lugn 8)
Användarvisningsbild
av CarMan
Om den varit på service, men inte fått stämpel. Ring den verkstan, o kolla vad dom gjorde.

Men det lutar nog åt att du får byta remen (innan du startar bilen igen!)

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]