Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbev
Arese skrev:Återigen så förstår jag dock inte önskan att hela tiden jämföra bilar som är på pricken likvärdigt utrustade. Bilens egenskaper är ju inte på pricken likadana så varför måste utrustningen vara det? Titta exempelvis på hur många 335:or som utrustas med både automat och fyrhjulsdrift. Väldigt liten andel. Denna typ av lite roligare bilar gör ju sig helt klart bäst med bakhjulsdrift och manuell låda.

Mvh
Arese
För mig är det i alla fall så att det finns viss utrustning som jag kräver av en bil. Detta innefattar t.ex skinnklädsel, nyckelavstängning till airbag fram (som inte verkar finnas hos många tillverkare), farthållare, larm, backvarnare, automatisk AC, elektriskt infällbara backspeglar (har smalt garage), aluminiumfälg (i alla fall på sommaren), bluetooth handsfree, USB-ingång, rattknappar till stereo, xenonljus och regnsensor.

Därför är det i alla fall för mig meningslöst för mig att jämföra t.ex en basutrustad 5-serie med en V70 med summumpaket, då den förstnämnda aldrig skulle vara aktuell för min del.
av swedala
Arese skrev:6,1 sek till 100 känns ju bättre! Även om känslan bakom ratten såklart är viktigare än tiondelar hit och dit. Volvo och tydlig extern kommunikation tycks vara två icke kompatibla storheter....

Återigen så förstår jag dock inte önskan att hela tiden jämföra bilar som är på pricken likvärdigt utrustade. Bilens egenskaper är ju inte på pricken likadana så varför måste utrustningen vara det? Titta exempelvis på hur många 335:or som utrustas med både automat och fyrhjulsdrift. Väldigt liten andel. Denna typ av lite roligare bilar gör ju sig helt klart bäst med bakhjulsdrift och manuell låda.

Mvh
Arese
Är det inte mer rättvist om man jämför båda bilarna med automat och fyrhjulsdrift för att kunna få ett mer rättvist resultat. Att köra en bil med manuel låda och icke fyrhjulsdrift känns ganska fel att jämföra?

Sen att man gillar BMW mer kan man ju förstå :)
av Arese
Tobbev skrev:
Arese skrev:Återigen så förstår jag dock inte önskan att hela tiden jämföra bilar som är på pricken likvärdigt utrustade. Bilens egenskaper är ju inte på pricken likadana så varför måste utrustningen vara det? Titta exempelvis på hur många 335:or som utrustas med både automat och fyrhjulsdrift. Väldigt liten andel. Denna typ av lite roligare bilar gör ju sig helt klart bäst med bakhjulsdrift och manuell låda.

Mvh
Arese
För mig är det i alla fall så att det finns viss utrustning som jag kräver av en bil. Detta innefattar t.ex skinnklädsel, nyckelavstängning till airbag fram (som inte verkar finnas hos många tillverkare), farthållare, larm, backvarnare, automatisk AC, elektriskt infällbara backspeglar (har smalt garage), aluminiumfälg (i alla fall på sommaren), bluetooth handsfree, USB-ingång, rattknappar till stereo, xenonljus och regnsensor.

Därför är det i alla fall för mig meningslöst för mig att jämföra t.ex en basutrustad 5-serie med en V70 med summumpaket, då den förstnämnda aldrig skulle vara aktuell för min del.
Håller helt med dig, det viktiga är ju att man får den utrustning man själv vill ha. Vad jag menar är att olika bilar i sin olika bas- eller utrustningskonfigurationer kan innehålla utrustning man inte vill betala för eller överhuvudtaget ha. Fel t ex att ta med pris på ex vis el-inställbar stol som kanske ingår i ett paket i en bil i en jämförelse med en bil där det måste köpas separat om det bara är en person som kör bilen, osv...

Mvh
Arese
Senast redigerad av 1 Arese, redigerad totalt 0 gånger.
av Arese
swedala skrev:
Arese skrev:6,1 sek till 100 känns ju bättre! Även om känslan bakom ratten såklart är viktigare än tiondelar hit och dit. Volvo och tydlig extern kommunikation tycks vara två icke kompatibla storheter....

Återigen så förstår jag dock inte önskan att hela tiden jämföra bilar som är på pricken likvärdigt utrustade. Bilens egenskaper är ju inte på pricken likadana så varför måste utrustningen vara det? Titta exempelvis på hur många 335:or som utrustas med både automat och fyrhjulsdrift. Väldigt liten andel. Denna typ av lite roligare bilar gör ju sig helt klart bäst med bakhjulsdrift och manuell låda.

Mvh
Arese
Är det inte mer rättvist om man jämför båda bilarna med automat och fyrhjulsdrift för att kunna få ett mer rättvist resultat. Att köra en bil med manuel låda och icke fyrhjulsdrift känns ganska fel att jämföra?

Sen att man gillar BMW mer kan man ju förstå :)
Det intressanta är ju att jämföra bilar så som man själv skulle köpa dem. I fallet 335 är det ju få som köper både aut och awd.

Mvh
Arese
av Tobbev
Arese skrev:
Tobbev skrev:

Mvh
Arese

Håller helt med dig, det viktiga är ju att man får den utrustning man själv vill ha. Vad jag menar är att olika bilar i sin olika bas- eller utrustningskonfigurationer kan innehålla utrustning man inte vill betala för eller överhuvudtaget ha. Fel t ex att ta med pris på ex vis el-inställbar stol som kanske ingår i ett paket i en bil i en jämförelse med en bil där det måste köpas separat om det bara är en person som kör bilen, osv...

Mvh
Arese
Ja självklart är det så, men om man nödvändigtvis vill ha 3 saker, som i sin tur ingår i ett paket i vilket man får mer saker för en liten tilläggssumma mot att köpa dessa tre saker separat så gör man så klart det. T.ex skinnklädsel på V70. Mot ett litet tillägg mot enbart skinnklädsel så får man ju summumpaketet med massa mer godis.

Jag jämför med dels den utrustningen jag MÅSTE ha, dels den utrustningen jag gärna vill ha eller får på köpet. Min uppfattning, vilket var den samma långt innan jag började på Volvo, är att volvos paket är väldigt prisvärda jämfört med konkurrenterna.
av viktore
Denna tråden har fallit i glömska så jag tar på mig uppdraget att strö lite aska i elden.. 8)

Car & driver har testat S60 T6 och uppger lite uppmätta prestandaresultat.
402m sluttid 14.1s, ingen slutfart tyvärr
Det intressanta är tiden för 0-160 - 13.4s. Det skiljer bara ett fåtal tiondelar mot tider för vad de allra flesta 335or presterat.
Även om jag är och alltid kommer att vara en geartronichatare så är det glädjande att Volvo verkar ha lyckats få lite fart i en bil med denna transmission!
Användarvisningsbild
av FWH
Mina egna åsikter:

BMW 3-serie - för trång (S/V60 bättre)

VW Passat - hopplöst tråkig (S/V60 bättre)

Audi A4 - trvelig bil, men S/V 60 har bättre väghållning / kör egenskaper enligt min smak

Mercedes C klass - nog min favorit i denna storleksklass, men dyr.
av Arese
Har botaniserat lite på C&Ds hemsida, mycket intressanta tester. Bla 335i 0-160 km/h 11,7 sek. Det är snabbt på riktigt!

Jag ska byta bil till våren och tycker att mellanklassformatet är behändigt och bilarna mycket roligare än sina större syskon. Klart ambivalent vad jag ska köpa nästa gång:

V60 är för tråkig och sticker inte ut på något område.
A4 - för steril, sannolikt facelift inom ett år
C-klass - trevlig bil men jag är 33 år.....
3-serie - fortfarande ohotad etta för oss som gillar att köra bil men jag har redan haft tre E9X och den börjar kännas gammal.

Lutar nog åt en 5-serie även om den inte är alls lika kul som trean. Vore gött med större bagageutrymme.

Vad skulle ni valt för bil för cirkus en halvmille give and take? Krav: rolig att köra, bra pulver, ska klara familjetransport med barnvagn och en massa tjänstemil varje år.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Måste det vara manuell låda? V60 T6 R-design tror jag på annars och är själv lite sugen på en sån. Fast har andra planer med... :wink:

Om V60 är helt utesluten så är det 5-serien tror jag. 535 t.ex, borde vara rätt trevlig.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15

Man reagerar först och främst på h[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås